خلاصه نویسی اصل اول تولید محتوا: کمتر بنویسید و بیشتر بگویید!

خانه / وبلاگ / بازاریابی محتوا / خلاصه نویسی اصل اول تولید محتوا: کمتر بنویسید و بیشتر بگویید!
5 / 5
1
خلاصه نویسی اصل اول تولید محتوا

خلاصه نویسی اصل اول تولید محتوا: کمتر بنویسید و بیشتر بگویید!

5 / 5
1

این روزها همه از محتوا طولانی تر و افزایش طول استاندارد هر مطلب برای گوگل سخن می گویند. اما آیا واقعا این طومارهایی که وب سایت های مختلف در سایت های وردپرسی و غیروردپرسی خود قرار می دهند همان چیزی است که گوگل و کاربران به اتفاق دوست دارند مشاهده کنند؟ وبمستران تلاش بسیاری می کنند تا محتواهای تازه و اختصاصی در سایت خود منتشر کنند. مدتی است بسیاری از سایت های کپی کار هم به قانون نادیده گرفته شده کپی رایت محتوا ایمان آورده اند و دست از کپی برداری یا سرهم بندی محتوا مختلفی که از سایت های متنوع جمع آوری شده است برداشته اند. هر چند این خبر خوب و خوشحال کننده ای برای وب سایت هایی است که با هزینه و زحمت فراوانی محتوا خود را جهت انتشار در گوگل دست و پا می کنند اما امروزه مشکل دیگری گریبان گیر وب سایت های شده است: مطالب طولانی و طومار مانندی که بدون توجه به اصل اول تولید محتوا یعنی خلاصه نویسی تولید می شوند! مقاله بخش آمورش سئو امروز ما در رابطه با این موضوع می باشد با من همراه باشید.

آیا استدلال های زیر برای تولید محتوا مختصر تر و جلوگیری از به درازا کشیده شدن مطالب وب سایت های کافی نیست؟

  • درصد کمی از کاربران وب سایت ها با توجه به مشغله های روزانه حوصله خواندن محتوا طولانی را دارند
  • امروزه اکثر کاربران وب سایت ها از موبایل برای مرور استفاده می کنند و موبایل ابزاری مناسبی برای مطالعه مطالب طولانی نیست

هر چند که به نظر محتوا فارسی کم تر از 700 الی 800 کلمه برای گوگل دیگر مثل گذشته قانع کننده نیست اما این موضوع باعث شده است تا وب سایت ها به تولید محتوا طولانی بپردازند و تمرکزی افراطی روی طول مطالب داشته باشند. در حالی که می توان کمتر نوشت اما با همان کلمات محدود شده حرف های بیش تری برای گفتن داشت!

تحلیل امروز ما نقدی است بر تولید محتواهای طولانی غیراستانداردی که باعث شدند نویسندگان و وبمستران اصل مهم خلاصه نویسی را نادیده بگیرند. به امید این که برای بیان مقاصد خود در محتوا وب سایت به دنبال تعداد کاراکتر ها نباشید و بیش تر به مفاهیم دقت کنید!

مطلب پیشنهادی  محتوا و دلایل خوانده نشدن آن توسط کاربران

در این مطلب می‌خوانید:

خلاصه نویسی اصل اول تولید محتوا

در مرور بسیاری از وب سایت های فارسی متوجه شدیم که اغلب سایت ها به جز آن دسته که برندهای محبوب و برتر ایران محسوب می شوند و به اندازه کافی جایگاهشان تثبیت شده است به این مشکل گرفتار هستند.

خلاصه نویسی اصل اول تولید محتوا

ما معتقدیم هر وبمستر به جای تمرکز روی طول مطالب خود باید کیفیت محتوا با توجه به قوانین به روزرسانی سایت توجه کند. اما این کیفیت چند شاخص مهم دارد. این شاخص ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

تولید مطلب به شرط چشم نوازی!

به عنوان سایتی که مدعی تولید محتوا معتبر است در وهله اول باید اصل چشم نوازی را رعایت کنید؛ اما چگونه؟

جلب توجه کاربر با ایده های بزرگ

ایده های بزرگ از همان هدینگ یا سرتیتر های مطلب نمایان می شوند. اما چه طور می توان این تیترهای چشم نوازی که قطعا پشتشان ایده های بزرگ قرار دارد تولید نمود؟

فرض کنید شما اولین کسی هستید که قالب وردپرس خلاقانه فروشگاهی را که برای اولین بار در دنیا منتشر شده را خریداری و بعد از ویرایش های لازم در سایت خود قرار داده اید. با توجه به این که شما اولین نفر هستید (حتی اگر از اولین ها باشید) بهتر است این موضوع در تیتر مطلب سایت شما دخالت داشته باشد.

جالب است بدانید اخیرا گوگل نسبت به پست هایی با این ویژگی علاقه بیشتری نشان داده است؛ گویا این عناصر چشم نوازی زیادی برای کاربران داشته اند!

  1. استفاده از اعداد در عناوین
  2. استفاده از منطق منحصر به فرد در تولید عناوین
  3. القا یک حس خاص به کاربر با عنوان شوک کننده
  4. انتقال هدف مطلب در پوشش عنوان

خلاصه نویسی اصل اول تولید محتوا

محتوا بصری

طبق آمار و ارقام 93 درصد از ارتباطات ما غیرکلامی است. پس عجیب نیست اگر بیشتر مایل باشیم محتوا خلاصه نویسی شده ای را بخوانیم که حاوی تصاویر و پرونده های چندرسانه ای باشد. تصاویر القا کننده حس واقعی کلماتی هستند که ابزار ما در مطلبمان شده اند. به جای استفاده افراطی از آن ها تصاویر و محتوا بصری را جایگزین کنید.

مطلب پیشنهادی  قرار دادن واتر مارک روی تصاویر ؛ اصلی در برندینگ از نان شب هم واجب تر است!

تولید مطلبی به نام هلو برو تو گلو!

فرض کنید مطلبی چشم نواز تهیه کرده اید که مرور اجمالی آن کاربر را به این نتیجه می رساند که محتوا خیلی شیک و جذاب است؛ اما به چه قیمت؟ به قیمت این  که فهم مطلب دشوار شود و زمان برای دسترسی و لمس کاربر بدان بیش تر شود؟

این موضوع مصداق “هلو برو تو گلو” است! همان معادل عامیانه سهل الوصول بودن، قابل درک بودن و فهم آسان مطلب. به همین جهت باید:

  1. سوالات، آمار، داستان و احساس را با مطلب تلفیق کنید
  2. مخاطب را از همان ابتدا مطلب شیرفهم کنید که چرا محتوا سایت شما ارزش خواندن دارد

خلاصه نویسی اصل اول تولید محتوا

به همین دلیل باید خلاصه نویسی در تولید محتوا را رعایت و به فهم آسان مطلب توجه نمود. در تولید محتوایی که هم خلاصه و هم اصطلاحا “هلو برو تو گلو” باشد باید به این چهار مهم توجه کرد:

مدت زمان مطالعه مطلب

برای مطالعه هر مطلب باید به صورت میانگین بین 20 تا 28 درصد کل کاراکتر موجود در واحد دقیقه زمان در نظر گرفت. هر چه قدر که کلمات متن شما سنگین تر یا تخصصی تر باشند یا اشکالات املایی و گرامری وجود داشته باشد این زمان برای کاربر به ناچار بیشتر می شود.

کوتاه کردن پاراگراف ها

هر پاراگراف باید به صورت استاندارد 2 تا 4 جمله داشته باشد. کوتاه کردن پاراگراف ها کمک شایانی به خلاصه نویسی و در عین حال فهم ساده مطلب می کند. صفحاتی که پاراگراف ها کوتاه تری داشته باشند حتی اگر کل مطلب واقعا طولانی باشد دیگر برای کاربر ترسناک نیستند. همان طور که می دانید تقریبا برای همه ما مطالعه مطالب طولانی زمانبر ارعاب آور است!

عدم استفاده از افعال مجهول

فراخوانی کاربران به اشتراک گذاری مطالب و مثلا برقراری تعامل آن ها با مطلب منوط به استفاده از شکل معلوم فعل با وجود فاعل است.

عدم شمارش کاراکترها

در تولید محتوا به کاراکتری که در داشبورد وردپرس قابل مشاهده است نگاه نکنید. این کار مانع از خلاصه نویسی و توجه به کیفیت مطلب می شود.

خلاصه نویسی اصل اول تولید محتوا

اشتراک گذاری

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگر توهین و اهانت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *