آموزش جامع افزایش سرعت سایت وردپرس

خانه / وبلاگ / آموزش وردپرس / آموزش جامع افزایش سرعت سایت وردپرس
5 / 5
2
افزایش سرعت سایت وردپرس
افزایش سرعت سایت وردپرس

آموزش جامع افزایش سرعت سایت وردپرس

5 / 5
2

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یک وب سایت، سرعت است. با افزایش سرعت سایت، بارگذاری صفحات، سریع تر شده و کاربران تجربه لذت بخشی خواهند داشت؛ در نتیجه بازدید صفحات افزایش یافته و به دنبال  آن، سئوی سایت نیز بهبود قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت. در این مقاله آموزش جامع افزایش سرعت سایت ، مفیدترین ترفندها و تکنیک‌های بهبود سرعت سایت را به شما آموزش خواهیم داد. با اجرای مو به موی این ترفندها، یک سایت وردپرسی سریع خواهید داشت. پس کمربندها را ببندید و تا پایان آموزش جامع افزایش سرعت سایت با دیجی وردپرس همراه باشید…

آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس صفر تا صد

در این مقاله ما سعی کرده ایم کلیه موارد لازم را جهت بالا بردن سرعت سایت وردپرس توضیح دهیم. توجه داشته باشید این مقاله کمی به دلیل کامل و حرفه ای بودن طولانی می باشد. ما این مقاله را به 4 بخش تقسیم کرده ایم . شما عزیزان می توانید با مطالعه قدم به قدم در بین بخش های 1 تا 4 به خودتون استراحت بدید و یا حتی بزارید بعدا مطالعه کنید.

فهرست محتوای این چهار قسمت را در زیر مشاهده می کنید:

قسمت اول: مباحث بنیادی سرعت

  1. چرا سرعت، عامل مهمی در موفقیت یک سایت وردپرسی است؟
  2. چگونه سرعت سایت وردپرس خود را اندازه‌گیری کنیم؟
  3. چه عواملی، سرعت سایت وردپرسی را کاهش می‌دهند؟
  4. اهمیت یک هاست وردپرسی مطلوب

قسمت دوم: روش های بدون کدنویسی

  1. نصب افزونه کش وردپرس
  2. بهینه‌سازی تصاویر

قسمت سوم: روتین های اصولی 

  1. وب سایت خود را به‌روز نگه دارید
  2. از چکیده مطالب در صفحه اصلی و بایگانی استفاده کنید
  3. دیدگاه ها را صفحه‌بندی کنید
  4. از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید
  5. ویدئوها را به‌طور مستقیم در وردپرس آپلود نکنید
  6. از قالب بهینه‌شده استفاده کنید
  7. از یک افزونه اسلایدر بهینه‌شده استفاده کنید
  8. از یک افزونه گالری بهینه‌شده استفاده کنید
  9. از افزونه وردپرس بهینه استفاده کنید

قسمت چهارم: تنظیمات پیشرفته

  1. پست های طولانی را صفحه بندی کنید
  2. درخواست های HTTP‌ خارجی را کاهش دهید
  3. فراخوانی های دیتابیس را کاهش دهید
  4. دیتابیس وردپرس را بهینه سازی کنید
  5. بازنگری پست های خود را محدود کنید
  6. از لینک شدن بی مورد توسط سایت های دیگر جلوگیری کنید

بخش اول

آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس
آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس

چرا سرعت برای سایت‌های وردپرسی مهم است؟

مطالعات از سال 2000 تا 2016 نشان می‌ دهد که متوسط زمان صبر کاربران از 12 ثانیه به 7 ثانیه، کاهش یافته است. آیا می‌ دانید کاهش این رقم برای شما به عنوان یک صاحب سایت یا یک وبمستر، به چه معناست؟ یعنی شما زمان کمی دارید تا محتوای خود را به کاربر نشان داده و او را برای ماندن در سایت خود،‌متقاعد کنید! بنابراین سایت‌های کند، محکوم به ترک‌اند و کاربران قبل از اینکه محتوای سایت به‌طور کامل، بارگذاری شود، آن را ترک خواهند کرد.

مطالعه‌‌ ای که روی سایت‌های بزرگی مانند گوگل و آمازون انجام شد، نشان داد که ۱ ثانیه تاخیر در بارگذاری سایت می‌تواند منجر به کاهش 11 درصدی بازدید صفحات و کاهش 16 درصدی رضایت مشتری شود. این آمار نشان می‌ دهد کاسه صبر کاربران خیلی زودتر از چیزی که تصور می‌ کنید، لبریز می‌ شود! جالب است بدانید موتورهای جستجو و در صدر آنها گوگل، وب‌سایت‌های آهسته را به دلیل سرعت کم، تنبیه کرده و آنها را در نتایج پایین‌تر جستجو،‌ نمایش می‌دهند که به معنای کاهش ترافیک و بازدید سایت است. در نهایت، اگر می‌خواهید بازدید، کاربر و فروش بیشتری داشته باشید، لاجرم باید سرعت وب‌سایت وردپرسی خود را افزایش دهید.

چگونه سرعت سایت وردپرسی خود را چک کنید؟

اکثر وبمسترهای تازه‌کار فکر می‌کنند اگر بازشدن سایت در کامپیوترشان، آهسته نباشد، مشکلی وجود نداشته و همه‌چیز درست است. این بزرگترین اشتباه است! از آنجاییکه شما یک سایت را به وفور در کامپیوترتان مشاهده می‌ کنید، مرورگرهای مدرن مانند کروم، آن سایت را در کش خود ذخیره کرده و در مشاهده‌ی بعدی، آن را به‌طور خودکار، بارگذاری خواهند کرد؛ بنابراین به محض وارد کردن آدرس، سایت برای شما بارگذاری خواهد شد. این همان عاملی است که باعث می‌شود شما فکر کنید همه چیز، عالی است! اما کاربرانی که برای اولین‌بار، وب‌سایت شما را مشاهده می‌کنند، این سرعت را حس نخواهند کرد. به همین دلیل، اکیدا به شما پیشنهاد می‌کنیم تا سایت خود را به کمک ابزارهایی مانند Pingdom،‌ تست کنید. به کمک این ابزار می‌توانید سرعت سایت خود را از مکان‌ های مختلف چک کنید. پس از چک کردن سایت خود، متوجه خواهید شد باید به دنبال چه سرعتی باشید. زمان مناسب و قابل‌قبول برای بارگذاری یک صفحه وب، زیر 2 ثانیه است. هرچه سرعت بیشتر، بهتر!

چه عواملی سرعت سایت وردپرسی شما را کاهش می‌ دهند؟

وقتی سرعت سایت خود را چک می‌ کنید، معمولا چند راهکار برای بهبود سرعت به شما پیشنهاد می شود. اما اکثر این پیشنهادها دارای اصطلاحات فنی هستند که معمولا تازه‌کاران خیلی سر از آنها درنمی‌ آورند. درک عواملی که سایت شما را کند می‌ کنند، کلید بهبود سرعت و کارآیی آن است.

ابتدایی‌ترین عوامل کاهش سرعت سایت، معمولا به صورت زیر است:

  • میزبانی وب: اگر سرور هاست سایت شما، به‌درستی، پیکربندی نشده باشد، می‌ تواند باعث کاهش سرعت آن شود.
  • پیکربندی وردپرس: اگر سایت وردپرسی شما، صفحات کش‌شده را حفظ نکند، سرور شما را بیش از حد اشغال کرده و در نتیجه باعث کند یا حتی کرش‌شدن سایت شما خواهد شد.
  • حجم صفحه: این مورد بیشتر به تصاویری که برای وب، بهینه نشده‌اند اشاره دارد.
  • اسکریپت‌های خارجی: اسکریپت‌هایی مانند تبلیغات و بارگذاری فونت‌ها می‌تواند اثر بسیار مخربی بر سایت شما بگذارد.

اهمیت یک هاست خوب وردپرسی

یادتان نرود که هاست (یا همان میزبان وب) نقش بسیار مهمی را در عملکرد سایت بازی می‌ کند. در هاست‌های اشتراکی، منابع سرور بین مشتریان زیادی، به‌اشتراک گذاشته می‌ شود. این بدان معناست که اگر سایت همسایه شما، ترافیک زیای داشته باشد، منابع بیشتری از سرور را اشغال کرده و در نتیجه، سرعت سایت‌های وابسته به آن سرور،‌ از جمله سایت شما، کاهش خواهد یافت.

از طرف دیگر، استفاده از یک هاست وردپرس مدیریت‌شده،‌ بهینه‌ترین پیکربندی ممکن را برای اجرای وردپرس در اختیار شما قرار خواهد داد. چنین کمپانی‌هایی به‌طور مرتب از سایت شما، پشتیبان‌گیری می‌ کنند، نسخه وردپرس شما را مرتبا به‌روزرسانی می‌ کنند و سایر اقدامات امنیتی که می‌تواند از وب‌سایت وردپرسی شما محافظت کند را انجام می دهند.


خب حالا که با مباحث بنیادی سرعت آشنا شدید، باید روش های افزایش سرعت را بیاموزید. در ادامه، به سراغ آموزش روش های بدون نیاز به دانش کدنویسی خواهیم رفت.

بخش دوم

آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس
آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس

حال در ادامه آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس  به سراغ روش هایی خواهیم رفت که بدون نیاز به حتی یک خط دانش کدنویسی می توانید سرعت سایت وردپرس خود را افزایش دهید. 

اگر یک وبمستر تازه‌کار هستید که با کدنویسی هم آشنایی ندارید، تغییر در پیکربندی سایت، بسیار برایتان مخاطره‌آمیز خواهد بود! اما نگران نباشید، شما تنها نیستید! ما به شما کمک می‌کنیم تا وب سایت خود را به مطمئن‌ترین روش های ممکن،‌ سرعت ببخشید. در این قسمت ما به شما نشان می دهیم چطور می توانید با چند کلیک ساده، سرعت وب سایت خود را افزایش دهید. کافیست کلیک کردن را بلد باشید!

نصب یک افزونه کش وردپرس

صفحات وردپرس، دینامیک یا پویا هستند. این بدان معناست که آنها هر زمان که یک کاربر یک پست یا یک صفحه را در سایت شما مشاهده می کند، ساخته می شوند. خب واضح است که برای ساخت یک صفحه، وردپرس باید یک فرآیند پردازشی انجام دهد تا تمام اطلاعات موردنیاز را پیدا کرده و سپس جمع آوری کند و در نهایت، صفحه مورد نظر را به کاربر نمایش دهد. این فرآیند پردازشی، مراحل زیادی دارد که می تواند سرعت سایت شما را کاهش دهد؛ به ویژه زمانیکه چند کاربر به طور همزمان، در حال مشاهده صفحات سایت شما هستند. به همین دلیل است که ما استفاده از یک افزونه کش را برای هر سایت وردپرسی، واجب می دانیم؛ چرا که کش کردن می تواند سرعت سایت وردپرسی شما را ۲ تا ۵ برابر بیشتر کند.

اجازه دهید ببینیم فرآیند کش چگونه باعث افزایش سرعت می شود: افزونه کش در نخستین دفعه ای که کاربر یک صفحه را مشاهده می کند، یه کپی از آن صفحه می سازد. به این ترتیب با درخواست بعدی کاربر برای مشاهده همان صفحه، به جای آنکه وردپرس، دوباره فرآیند پردازشی تولید صفحه را به طور کامل انجام دهد، از نسخه کپی شده افزونه کش استفاده می کند.

مطلب پیشنهادی  آموزش نحوه تغییر هدر قالب وردپرس

آموزش جامع افزایش سرعت سایت 3

همانطور که در شکل گرافیکی بالا مشاهده می کنید: زمانیکه کاربر، سایت وردپرسی شما را که با استفاده از PHP ساخته شده،‌ مشاهده می کند، سرور سایت، اطلاعات را از دیتابیس SQL و فایل های PHP‌ می گیرد و سپس تمام آنها را کنار هم قرار می دهد تا صفحه HTML‌ موردنظر کاربر را تولید کند. همانطور که می بینید این، یک فرآیند طولانی است، اما شما به کمک یک افزونه وردپرسی می توانید از تکرار بسیاری از این مراحل،‌ جلوگیری کنید. افزونه های زیادی برای کش کردن صفحات در وردپرس وجود دارند. اما من دو افزونه معروف تر W3 Total Cache یا WP Super Cache را به شما پیشنهاد می کنم

بهینه سازی تصاویر

آموزش جامع افزایش سرعت سایت 5

تصاویر به سایت شما، روح می دهند و کاربران را برای خواندن محتوا، جذب می کنند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از جلوه های بصری رنگی، احتمال خواندن محتوا توسط کاربر را تا ۸۰ درصد افزایش می دهند. اما استفاده از تصاویر در صورتی که بهینه نشده باشند، به جای مفید بودن، می تواند به سایت شما آسیب برساند. در واقع، تصاویر بهینه نشده، یکی از اصلی ترین عوامل کندی سایت به ویژه در مورد وبمستران مبتدی است.

پیشنهاد ما این است که قبل از آپلود تصاویر به درون سایت، ابتدا به کمک یک نرم افزار ویرایشی، آنها را برای استفاده در وب، بهینه کنید، چرا که این تصاویر در فرمت های اصلی خود، دارای حجم بسیار زیادی هستند. براساس فرمت هایی که در نرم افزار ویرایش تصاویر، انتخاب می کنید، می توانید میزان فشردگی تصاویر را انتخاب کرده و در نتیجه حجم آنها را تا ۵ برابر کمتر کنید.

بهتر است از دو فرمت JPEG و PNG استفاده کنید. حالا اجازه دهید با تفاوت این دو فرمت، بیشتر آشنا شویم. تصاویر PNG، فشرده نیستند. وقتی یک تصویر را فشرده می کنید، مقداری از اطلاعات آن از دست می رود، بنابراین یک تصویر غیرفشرده یا خام دارای کیفیت بالاتر و جزییات بیشتر است. دانلود چنین تصویر حجیم تری، زمان بیشتری طول می کشد. در مقابل، JPEG یک فرمت فشرده است که درعین اینکه حجم تصویر را به مقدار زیادی کاهش می دهد، کیفیت آن را به میزان ناچیزی کم می کند. حالا چگونه یک فرمت مناسب را برای تصاویرمان انتخاب کنیم؟

  • اگر تصاویر شما دارای رنگ های متنوع و زیادی هستند، فرمت JPEG را انتخاب کنید.
  • اگر تصویر ساده ای دارید یا اگر می خواهید تصویری با پس زمینه شفاف داشته باشید، بهتر است PNG‌ را انتخاب کنید.

در جدول زیر می توانید حجم فرمت های مختلف ایجاد شده توسط ابزارهای متفاوت را مقایسه کنید.

آموزش جامع افزایش سرعت سایت 6

بنابراین همانطور که در جدول می بینید، فرمت تصاویر می تواند تفاوت زیادی در سرعت سایت شما ایجاد کند.


همان طور که مشاهده کردید، دو تکنیک ساده، اما بسیار مهمی که در سرعت سایت بسیار تاثیرگذارند به شما معرفی کردیم. این دو روش موثر، نیازی به کدنویسی نداشته و بسیار ساده بودند.

بخش سوم

افزایش سرعت سایت
افزایش سرعت سایت

در دو بخش قبل، با مباحث بنیادی سرعت و روش های بدون کدنویسی برای افزایش سرعت سایت، آشنا شدید. در بخش سوم مقاله آموزش جامع افزایش سرعت سایت به سراغ نکاتی می رویم که نه برای یکبار، بلکه به طور مداوم باید آنها را رعایت کنید. بنابراین برخلاف سایر روش ها،‌ این نکات، روتین هایی هستند که باید به طور اصولی انجام شوند. 

پس از نصب یک افزونه کش و بهینه کردن تصاویر، متوجه خواهید شد که سرعت بارگذاری سایتتان به طور محسوسی، افزایش یافته است. اما اگر می خواهید سرعت سایتتان به بیشترین حد ممکن برسد، باید از ترفندهایی که در زیر معرفی خواهیم کرد، استفاده کنید. این ترفندها، خیلی پیشرفته نیستند، چرا که برای اجرای آنها، به کدنویسی احتیاج ندارید.

وب سایت خود را به‌روز نگه دارید

آموزش جامع افزایش سرعت سایت

وردپرس به عنوان یک پروژه متن باز یا open source، مرتبا به‌روزرسانی یا آپدیت می شود. هر یک از این آپدیت ها، نه تنها ویژگی های تازه ای را به وردپرس اضافه می کنند، بلکه مشکلات و حفره های امنیتی نسخه های قبلی را هم رفع می کنند. افزونه ها و قالب های وردپرس هم به طور مداوم، آپدیت می شوند. به عنوان یک وبمستر، یکی از وظایف اصلی شما آپدیت هسته وردپرس، افزونه ها و قالب های آن به آخرین نسخه موجود است،‌در غیراینصورت باید منتظر کاهش سرعت یا تهدیدهای امنیتی باشید. (مقاله های مربوط به آپدیت هسته و افزونه ها، آپدیت قالب ها)

از چکیده مطالب در صفحه اصلی و بایگانی استفاده کنید

وردپرس به طور پیش فرض، تمام محتوای هر مقاله را در صفحه اصلی و بایگانی نمایش می دهد. این بدان معناست که صفحه اصلی، صفحات بایگانی، برچسب ها و دسته بندی ها با سرعت کمتری بارگذاری خواهند شد. عیب دیگر نمایش محتوای کامل مقالات در این صفحه ها، این است که کاربران دیگر رغبتی برای مشاهده صفحه مقاله اصلی نخواهند داشت؛ این باعث می شود که بازدید صفحات و در نتیجه مدت زمان ماندن کاربران در سایت شما، کاهش یابد.

آموزش جامع افزایش سرعت سایت

برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات بایگانی، می توانید سایت خود را به گونه ای تنظیم کنید که چکیده ای از مقاله به جای کل آن، نمایش داده شود. به این منظور، در پیشخوان وردپرس به منوی “تنظیمات” و سپس زیرمنوی “خواندن” بروید. مانند شکل بالا، در مقابل عبارت “برای هر نوشته در خوراک، نمایش بده”، گزینه “خلاصه” را انتخاب کنید.

دیدگاه ها را صفحه‌بندی کنید

کاربران زیادی در بلاگ شما، نظر می دهند؟ خب به شما تبریک می گویم، این نشانه جذاب بودن مقالات شما و ارتباط برقرار کردن کاربران با آنهاست. اما مشکل کوچکی وجود دارد، هرچه تعداد نظرات بیشتر باشد، بارگذاری صفحه، کندتر و در نتیجه سرعت کمتر خواهد شد. اما نگران نباشید! وردپرس برای این مسئله هم، راه حل دارد. به منوی “تنظیمات” رفته و از آنجا زیرمنوی “گفت و گوها” را انتخاب کنید. حالا گزینه “صفحه بندی دیدگاه ها” را تیک بزنید.

آموزش جامع افزایش سرعت سایت

از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید

اگر یادتان باشد در بالا اشاره کردیم که کاربران در نقاط مختلف دنیا، سرعت بارگذاری متفاوتی را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل است که محل قرار گرفتن سرور و هاست سایت، روی سرعت بارگذاری آن، بسیار موثر خواهد بود. بیایید فرض کنیم سرور سایت ما در آمریکا قرار دارد؛ بدیهی است که سایت شما برای کاربری در آمریکا سریعتر از کاربری در ایران، بارگذاری خواهد شد. استفاده از CDN یا شبکه تحویل محتوا، زمان بارگذاری سایت برای تمام کاربران را کاهش خواهد داد.

CDN، شبکه ای از چندین سرور در سرتاسر دنیاست. هر سرور، فایل های استاتیک موردنیاز برای ساخت سایت شما را ذخیره خواهد کرد. فایل های استاتیک، فایل هایی مانند تصاویر، CSS و جاوا اسکریپت ها هستند که برخلاف صفحات داینامیک وردپرس، تغییر نمی کنند. با فعال کردن CDN، هرگاه کاربر، سایت شما را باز می کند، فایل های ایستای سایت شما در نزدیک ترین سرور، ذخیره می شود. با مراجعه دوباره کاربر به سایت شما، فایل های ایستا از سروری که در آن ذخیره شده بود، فراخوانی شده و در نتیجه، سرعت بارگذاری بسیار بالا می رود. از بهترین ومشهورترین افزونه های CDN می توان به maxCDN اشاره کرد. این افزونه، در عین حال که سرعت بارگذاری سایت شما را کاهش می دهد، سازگاری خوبی هم با افزونه های کش دارد.

ویدئوها را به‌طور مستقیم در وردپرس آپلود نکنید

شما می توانید ویدئوهای خود را به طور مستقیم در وردپرس، آپلود کنید؛  وردپرس این ویدئوها را به طور خودکار در یک پخش کننده HTML5 نمایش خواهد داد. اما هیچگاه اینکار را نکنید! آپلود ویدئوها در وردپرس، میزان زیادی از پهنای باند شما را اشغال خواهد کرد؛ در نتیجه، کمپانی میزبانی وب، می تواند به راحتی وب سایت شما را غیرفعال کند، حتی اگر از سرویس های بدون محدودیت استفاده کنید. از طرفی، آپلود ویدئوها، حجم پشتیبان های سایت را به شدت، زیاد کرده و در نتیجه عملیات بازیابی وردپرس، بسیار دشوار و طولانی خواهد کرد.

بهترین راه برای نمایش ویدئو در سایت، استفاده از سرویس های میزبانی ویدئو، مانند یوتیوب، آپارات، ویمئو یا دیلی موشن است. با اینکار دیگر نیازی نیست در مورد پهنای باند، نگران باشید. وردپرس دارای ویژگی قراردادن ویدئو از سایر سایت ها در درون پست هاست، بنابراین می توانید آدرس (URL) ویدئو را به طور مستقیم در پست خود، کپی، پیست کنید. وردپرس به طور خودکار این ویدئو را نمایش خواهد داد.

از یک قالب بهینه شده استفاده کنید

وقتی می خواهید یک قالب برای سایت خود انتخاب کنید، حتما به بهینه بودن آن برای سرعت، توجه ویژه کنید. زیبا بودن یک قالب، کافی نیست، برخی از همین قالب های زیبا، دارای کدنویسی بسیار ضعیفی هستند و سرعت سایت شما را کاهش خواهند داد. پیشنهاد ما به شما این است که به جای استفاده از قالب های پرزرق و برق و پیچیده، از یک قالب ساده استفاده کنید و سپس ویژگی های موردنیاز خود را به کمک افزونه های مختلف به این قالب، اضافه کنید. قالب های باکیفیت و اصولی را می توانید از طریق فروشگاه دیجی وردپرس اقدام به خرید قالب وردپرس کنید.

مطلب پیشنهادی  استفاده از نقشه های Bing در وردپرس

از یک افزونه اسلایدر بهینه‌شده استفاده کنید

اسلایدرها، یکی دیگر از عناصری هستند که در عین زیبایی می توانند سرعت سایت شما را کاهش دهند. حتی اگر تصاویر را به روشی که در بالا بیان کردیم، بهینه کنید،‌ یک اسلایدر ضعیف می تواند تمام تلاش شما را هدر دهد. نتایج مقایسه محبوب ترین افزونه های اسلایدر را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید که بنابر آن، افزونه Soliloquy سریع ترین عملکرد را دارد.

آموزش جامع افزایش سرعت سایت

از یک افزونه گالری بهینه‌شده استفاده کنید

اگر یک سایت عکاسی یا نمونه کار دارید، احتمالا نیاز به یک گالری تصاویر دارید تا تصاویر دلخواهتان را بوسیله آن نمایش دهید؛ به همین دلیل، بسیار مهم است که از یک افزونه گالری بهینه استفاده کنید. ما افزونه Envira Gallery را به شما پیشنهاد می کنیم که بهترین افزونه گالری وردپرس لقب گرفته است. این افزونه به شما امکان می دهد تا یک گالری زیبای تصاویر داشته باشید که با بیشترین سرعت، بارگذاری می شود. در جدول زیر، بازهم نتایج مقایسه محبوب ترین افزونه های گالری را برای شما نمایش داده ایم. همانطور که می بینید Envira، دو برابر سریع تر از افزونه های دیگر است.

آموزش جامع افزایش سرعت سایت


به پایان بخش سوم آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس رسیدیم. در این بخش هم، روتین های اصولی که به طور مداوم باید برای افزایش سرعت سایت خود انجام دهید را معرفی کردیم. در بخش بعد، به سراغ روش های پیشرفته تر خواهیم رفت.

بخش چهارم

افزایش سرعت سایت وردپرس
آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس

در سه بخش قبلی آموزش جامع افزایش سرعت با مباحث و روش های افزایش سرعت یک سایت وردپرس به طور متوسط آشنا شدید. حالا وقت آن رسیده تا حرفه ای تر شده و سرعت سایت خود را با روش های پیشرفته تری افزایش دهید.

با استفاده از روش ها و ترفندهای قسمت های قبل، تا حدود زیادی می توانید سرعت بالای سایت وردپرس خود را تضمین کنید؛ اما توجه کنید که در مسابقه سرعت، میلی ثانیه ها هم بسیار مهم اند. اگر می خواهید به بیشترین سرعت ممکن برسید، هنوز تغییرات کوچکی باقی مانده که باید انجام دهید. ترفندهایی که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد، کمی فنی تر هستند. برای انجام این ترفندها باید کمی با مفاهیم اولیه PHP آشنا باشید. قبل از انجام هر یک از این ترفندها، حتما از سایت خود، یک نسخه، پشتیبان تهیه کنید.

پست های طولانی را صفحه بندی کنید

کاربرات دوست دارند مقالات و پست های طولانی تر و عمیق تر را بخوانند. مقالات طولانی، رتبه بالاتری در نتایج موتورهای جستجو می گیرند؛ اما از طرفی، هرچه یک مقاله طولانی تر و دارای تصاویر بیشتر باشد، سرعت بارگذاری آن هم کمتر خواهد شد. راه حل، صفحه بندی مقاله است. با اینکار یک پست طولانی را به چندین صفحه، تقسیم می کنیم که هر صفحه به طور جداگانه بارگذاری خواهد شد. این بار هم وردپرس، ابزار موردنیاز برای انجام این صفحه بندی را در خود دارد. کافیست عبارت

<!––nextpage––>

را درون مقاله و هر جایی که می خواهید، صفحه بعدی آغاز شود، قرار دهید.

درخواست های HTTP‌ خارجی را کاهش دهید

بسیاری از افزونه ها و قالب های وردپرس، انواع مختلفی از فایل ها را از سایت های دیگر، بارگذاری می کنند. این فایل ها شامل اسکریپت، تصویر و استایل هایی است که از سایت هایی مانند گوگل و فیسبوک بارگذاری می شوند. اگر تعداد این فایل ها، کم باشد، مشکلی وجود ندارد، چرا که بسیاری از این فایل ها، طوری بهینه شده اند که در کمترین زمان ممکن، بارگذاری شوند، حتی سریع تر از هاست خودتان! اما مشکل زمانی به وجود می آید که تعداد بسیار زیادی از این فایل ها مواجه باشیم؛ در اینصورت سرعت سایت شما، به طور قابل توجهی،‌ کاهش خواهد یافت. شما می توانید این درخواست های خارجی را با غیرفعال کردن اسکریپت ها و استایل ها یا ادغام کردن آنها در یک فایل، کاهش دهید.

فراخوانی های دیتابیس را کاهش دهید

توجه: این مرحله، نسبت به مراحل دیگر، تکنیکی تر است و به دانش حداقلی از PHP‌ و فایل های قالب وردپرس، نیاز دارد!

متاسفانه تعدادی زیادی از قالب های وردپرسی، کدنویسی ضعیفی دارند. این قالب ها، از استانداردهای وردپرس،‌ چشم پوشی می کنند و درخواست های غیرضروری زیادی را به طور مستقیم به دیتابیس می فرستند. واضح است که هر چه تعداد درخواست های دیتابیس، بیشتر باشد، سرور سایت،‌ درگیرتر شده و در نتیجه سرعت بارگذاری سایت، کمتر می شود. حتی قالب های استاندارد را هم می توان طوری تغییر داد که فقط اطلاعات پایه را از دیتابیس بگیرند. به مثال زیر دقت کنید: هر جا عبارت <?php را دیدید، با یک درخواست به دیتابیس مواجهید.

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" dir="<?php language_attributes(); ?>">
<head profile="http://gmpg.org/xfn/11">
<meta http-equiv="Content-Type" content="<?php bloginfo('html_type'); ?> 
charset=<?php bloginfo('charset'); ?>" />

البته در این مثال، نمی توان کدنویسان را به دلیل تعداد زیاد درخواست ها، سرزنش کرد، چرا که راه دیگری برای شناسایی زبان سایت وجود ندارد. در صورتی که سایت خود را با استفاده از یک زیرپوسته سفارشی می کنید، می توانید به شکل زیر، اطلاعات خاص خود را جایگزین این فراخوانی های دیتابیس کرده و به این طریق، سرعت را افزایش دهید.

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" dir="ltr">
<head profile="http://gmpg.org/xfn/11">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

پوسته اصلی خود را برای مثال هایی مانند این، بررسی کنید که به سادگی می تواند با اطلاعات استاتیک، جایگزین شود.

دیتابیس وردپرس را بهینه سازی کنید

پس از گذشت مدتی از عمر سایت، دیتابیس وردپرس پر از اطلاعاتی می شود که شاید دیگر هیچ گاه به آنها نیاز نداشته باشید. به همین دلیل، بهتر است هر چند وقت یکبار، دیتابیس خود را بهینه سازی کرده و از شر این اطلاعات اضافی راحت شوید و به این ترتیب، سرعت و کارآیی سایت خود را افزایش دهید. افزونه ای که برای اینکار به شما پیشنهاد می دهیم WP-Sweep plugin است. این افزونه به شما امکان می دهد تا دیتابیس وردپرس خود را از موارد اضافی مانند پست های زباله دان و برچسب های بلااستفاده، تمیز کنید. از طرفی به کمک این افزونه می توانید تنها با یک کلیک، دیتابیس خود را بهینه کنید.

بازنگری پست های خود را محدود کنید

بازنگری پست ها در وردپرس (یا همان تغییر پست)، مقداری فضا را دیتابیس، اشغال می کند. از طرفی برخی کاربران معتقدند که بازنگری پست ها روی درخواست های دیتابیس که توسط افزونه ها اجرا می شود، تاثیر می گذارد. اگر افزونه ها، بازنگری پست ها را محدود نکنند، ممکن است سایت شما با جستجوی غیرضروری آنها، کند شود. شما به راحتی می توانید تعداد بازنگری های هر پست را در وردپرس، محدود کنید. کافیست کد زیر را به انتهای فایل wp-config.php اضافه کنید.

define( 'WP_POST_REVISIONS', 4 );

این کد ساده، باعث می شود تا وردپرس تنها 4 نسخه آخر بازنگری های شما را ذخیره کرده و بقیه را به طور خودکار، حذف کند.

از لینک شدن بی مورد توسط سایت های دیگر جلوگیری کنید

اگر شما مقالات پرمحتوایی در سایت خود می نویسید، باید این حقیقت را بپذیرید که محتوای ناب شما، دیر یا زود، سرقت خواهد شد. واقعیت تلخی که پیش می آید این است که دزدان محترم، طی یک عملیات کپی/پیست تمیز، محتوای سایت شما را در سایت خود نمایش می دهند. در این حالت، تصاویر به سایت شما، لینک شده و در نتیجه پنهای باند شما اشغال می شود. در نتیجه، نه تنها ترافیک و بازدیدی، نصیب سایت شما نمی شود، بلکه پهنای باندتان هم هدر می رود! اما نگران نباشید! ما برای این مشکل هم راهکاری داریم. کافیست قطعه کد زیر را به سادگی به انتهای فایل .htaccess خود اضافه کنید. این کد، لینک شدن تصاویر از سایت های دیگر به سایت شما را بلوکه می کند.

#disable hotlinking of images with forbidden or custom image option
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?digiwp.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?google.com [NC]
RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]

توجه: یادتان نرود که به جای digiwp.com، دامنه سایت خود را جایگزین کنید. مورد بدتری هم وجود دارد و آن اینکه ممکن است برخی سایت ها به کمک RSS سایت، با هر یک از پست های شما، یک پست در سایت خود بسازند که بهتر از این کار هم جلوگیری کنید.


خب! این هم از توضیحات بخش آخر. به پایان آموزش جامع افزایش سرعت سایت رسیدیم. در این آموزش وردپرس افزایش سرعت سایت صفر تا صد ، سعی کردیم تا تمام ترفندها و روش های مقدماتی و پیشرفته را به شما آموزش دهیم. با خواندن این مقاله و عمل کردن به تمام موارد، به شما اطمینان می دهم که سایت پرسرعتی خواهید داشت. یادتان نرود که قبل و بعد اجرای هر روش،‌حتما سرعت سایتتان را چک کنید. در اینصورت می توانید میزان تاثیرگذاری هر روش را پیدا کنید. امیدوارم که این آموزش برای رسیدن به سرعت حداکثر و در نتیجه بازدید بیشتر و فروش بالاتر به شما کمک کرده باشد. دوستان عزیز دیجی وردپرس، در صورتی که شما هم ترفند یا روش خاصی را برای افزایش سرعت سایت های وردپرسی می شناسید، خوشحال خواهیم شد تا آن را در بخش دیدگاه ها، با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگر توهین و اهانت نکنید.

5 دیدگاه

  1. مهدی

    سلام. از تهیه مقالتون ممنون. ولی از اونجایی که بیشتر مطالبتون جمع آوری شده و برگردان مقاله از سایت wpbeginner.com هست. بهتره در آخر منبع رو هم ذکر کنید.
    تشکر

  2. علیرضا صبوئی

    مقاله بسیار مفیدی بود. ممنون از شما

  3. امید

    آموزش جامعی بود ممنون , وب سایت زیبایی دارید موفق باشید

    • هادی قربانی

      سلام امید عزیز
      خوشحال که مفید واقع شده براتون. نظر لطف شماست دوست من
      پیروز باشید

  4. موفقیت

    اموزش جامع و کاملی بود. ممنون از سایت خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *