آموزش نحوه بک آپ گرفتن از دیتابیس Backup database

خانه / وبلاگ / آموزش وردپرس / آموزش نحوه بک آپ گرفتن از دیتابیس Backup database
5 / 5
1

آموزش نحوه بک آپ گرفتن از دیتابیس Backup database

5 / 5
1

یکی از مهم ترین عوامل یک سایت بک آپ گرفتن از دیتابیس یا پایگاه داده آن است. دیتابیس ها یکی از اصلی ترین بخش های یک سایت هستند و اگر مشکلی برای آن پیش بیاید سایت به کلی دچار اختلال می شود. یکی از راه های امنیتی که شما می توانید به وسیله آن از به وجود آمدن اختلال در سایت و به هدر رفتن زحماتتون بر روی آن سایت جلوگیری کنید تهیه نسخه پشتیبان یا بک آپ از دیتابیس یا پایگاه داده است.

تهیه نسخه پشتیبان از دیتابیس دو راه دارد که یکی از آن ها بک آپ گرفتن دیتابیس mysql به صورت دستی است که ازطریق phpmyadmin انجام می گیرد و دیگری با استفاده از افزونه وردپرس است که در این مقاله ما هر دو این راه ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

زمان و نحوه گرفتن بک آپ از دیتابیس در وردپرس

همان طور که گفتیم مشکل در دیتابیس سایت شما می تواند به کلی سایت شما را دچار اختلال کند، یک دیتابیس می تواند به دلایل بسیاری دچار مشکل شود از این دلایل می توان حمله هکر ها یا وارد کردن فیلدی به صورت اشتباه و…. را می توان نام برد پس همیشه و در تمام مدت شما نیاز دارید تا از دیتابیستان بک آپ یا نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل سریعا نسخه پشتیبان را وارد سایت کنید.

تهیه نسخه پشتیبان توسط phpmyadmin

phpmyadmin یک نرم افزار متن باز بوده که شما می توانید توسط آن دیتابیس خود را به صورت تحت وب مدیریت کنید و به سادگی از آن بک آپ بگیرید.

برای تهیه نسخه پشتیبان از دیتابیس توسط phpmyadmin در اولین مرحله شما باید وارد پنل مدیرت هاست خود شوید در آن جا بخش های زیادی وجود دارد شما باید به بخش database رفته و سپس همانند تصویر زیر از آن جا گزینه phpmyadmin را انتخاب کنید تا وارد این نرم افزار شوید.

مطلب پیشنهادی  پیدا کردن سریع کد های وردپرس با String locator

بعد از این که وارد phpmyadmin شدید باید از تب هایی که در بالای صفحه مشاهده می کنید تب database را انتخاب کنید و سپس وارد دیتابیس خود شوید و تمام جدول های آن را انتخاب کنید بعد از این که دیتابیس را انتخاب کردید برای تهیه نسخه پشتیبان باید بر گزینه Export کلیک کنید.

 

بعد از این که شما گزینه export را انتخاب کردید به صفحه جدید هدایت می شوید که در آن جا شما باید تنظیماتی را از قبیل نوع فرمت و… را انجام دهید و سپس به آخر صفحه مراجعه کنید و بر روی دکمه go کلیک کنید. حال شما یک نسخه پشتیبان از دیتابیستان تهیه کردید و می توانید در مواقع بروز مشکل از آن استفاده کنید.

خوب تهیه نسخه پشتیبان را به صورت دستی توسط phpmyadmin را کامل شرح دادیم حالا به سراغ تهیه نسخه پشتیبان با استفاده از افزونه می رویم.

افزونه WP-DB-Backup

افزونه wp-db-backup یکی از افزونه هاییست که شما می توانید به وسیله آن از دیتابیس وردپرس خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، این افزونه یکی از محبوب ترین افزونه های مخزن وردپرس در این زمینه است که علت محبوبیت آن می تواند کارایی بسیار مناسب و آسان بودن نحوه کار با آن باشد. این افزونه به صورت کاملا خودکار با استفاده از backup وردپرس از پایگاه داده سایت شما به صورت دوره ای (خود شما می توانید این دوره را تعیین کنید) نسخه پشتیبان تهیه کرده و در اختیار شما قرار می دهد . با این روش شما می توانید امنیت وردپرس خود را تامین کنید.

نحوه کار با افزونه wp-db-backup

در مرحله اول باید این افزونه را همانند افزونه های دیگر دریافت کرده و در وردپرس خود نصب و فعال سازی کنید، بعد از این که عملیات فعال سازی افزونه را انجام دادید همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در پنل مدیریت وردپرس شما در منوی کناری در بخش ابزار ها گزینه جدیدی با عنوان پشتیبان گیری نمایان می شود که برای وارد شدن به صفحه تنظیمات افزونه و انجام تنظیمات آن باید بر روی آن کلیک کنید.

مطلب پیشنهادی  لیست کامل توابع وردپرس فارسی

بعد از این که بر روی گزینه پشتیبان گیری در بخش ابزار ها کلیک کردید به صفحه تنظیمات هدایت می شوید که صفحه ای همانند تصویر زیر می باشد، این صفحه دارای گزینه ها و بخش های بسیاری می باشد که در ادامه به همراه یک دیگر تمام این بخش ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

جداول

در بخش جدوال شما تمام جدول های دیتابیستان را مشاهده می کنید و باید آن جدوالی را که قصد بک آپ گرفتن از آنها را دارید مشخص کنید البته backup وردپرس خود به صورت پیش فرض از جدوال ریشه و اصلی سایت بک آپ می گیرد.

تنظیمات پشتیبان گیری

بخش بعدی مربوط به تنظیمات محل دخیره نسخه پشتیبانی است که از دیتابیش شما گرفته شده است در این بخش شما می توانید مشخص کنید وقتی افزونه از دیتابیس شما بک آپ بگیرد آن را در کجا ذخیره کند بعد از انجام این تنظیمات با زدن دکمه پشتیبان بگیر در همان حال از جداول شما بک آپ گرفته شده و در محلی که مشخص کرده اید ذخیره می شود.

زمان بندی پشتیبان گیری

بخش آخری که شما باید تنظیمات آن را انجام دهید بخش زمان بندی می باشد با انجام تنظیمات این بخش شما می توانید مشخص کنید که تهیه نسخه پشتیبان به صورت دوره ای انجام بگیرد و مدت این دوره را مشخص کنید.

 

اشتراک گذاری

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگر توهین و اهانت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *