دامنه چیست و نحوه انتخاب دامنه؟

خانه / وبلاگ / میزبانی وب / دامنه چیست و نحوه انتخاب دامنه؟
5 / 5
1
دامنه چیست و نحوه انتخاب دامنه ؟
دامنه چیست و نحوه انتخاب دامنه ؟

دامنه چیست و نحوه انتخاب دامنه؟

5 / 5
1

افرادی که قصد راه اندازی وب سایت دارند با اصطلاح دامنه یا دامین حتما آشنا هستید . در این مقاله قصد دارم در مورد دامنه براتون حرف بزنم و اینکه نحوه انتخاب یک دامین خوب به چه صورت می باشد. و همچنین مورد دیگری که در این زمینه مهم است اینه که ما از چه شرکتی اقدام به خرید دامین کنیم , این موارد میتونن عوامل خیلی مهمی باشن. با من همراه باشید تا به جواب سوالات لازم در مورد دامنه برسید.

دامنه چیست و نحوه انتخاب دامین خوب

به طور خلاصه و ساده دامنه به اسم سایت گفته می شود. هر وب سایتی دارای یک اسم منحفر به فرد می باشد که دامین آن سایت محسوب می شود. مثلا دامین سایت ما دیجی وردپرس digiwp.com است. نام دامین سایت گوگل google.com , یاهو yahoo.com و … که این اسم های منحصر بفرد بوده و یک نفر می توان از این اسم ها استفاده کند. مثلا digiwp.com توسط ما ثبت شده و مخصوص به وب سایت ما می باشد هیچ کس دیگری نمی تواند مجدد این اسم را ثبت کرده و ازش استفاده کنه.

دامنه چیست
دامنه چیست

خب تا اینجا متوجه شدیم که دامین همون اسم سایت ها می باشد , در اسم دامین ما پسوند های مختلفی داریم مثل com , ir , in , org , net , de , tv , is , info , me , me , biz و …. که برخی اسم ها بین اللملی هستند و برخی مخصوص کشور های خاص. مثلا دامنه ir برای کشور ایران می باشد . البته بدین منظور نمی باشد که دیگر کشور ها نمی توانند از این دامنه استفاده کنند فقط هر کشروی مخصوص خودش اسم خاصی داره. و دامنه بین المللی مثلا com

نحوه انتخاب دامنه خوب و مناسب برای سایت

انتخاب دامنه موقع راه اندازی وب سایت امری بسیار مهم می باشد که روی آن باید اساسی فکر کنید , چرا که آینده وب سایت شما برند وب سایت شما و خیلی چیزهای دیگه رو مشخص می کنه. اسم دامنه باید نزدیک به زمینه کاری شما باشد . سعی کنید برای سایت خود اسمی را انتخاب کنید که اگر فردی چشمش به دامنه شما افتاد بالافاصله متوجه بشه این سایت در چه زمینه ای فعالیت می کنه. به عنوان مثال فرض کنید شما یک سایت اندروید دارید به فرض دانلود اپلیکیشن اندروید بهتره داخل اسم دامنه کلمه اندروید باشه مثلا android98.ir وقتی کلمه مهم زمینه کاری داخل اسم دامین وجود داشته باشه بهترین شکل ممکن می تونه باشه.

مطلب پیشنهادی  رفع اشکال هنگام ورود به phpmyadmin در ومپ سرور

نحوه خرید و ثبت دامنه و اینکه از چه شرکت هایی خرید کنیم ؟!

وب سایت های زیادی در حال ارائه خدماتی چون فروش دامنه هستند که از طریق همشون میشه اقدام به خرید و ثبت دامین کرد. البته نکته مهم اینه که همه سایت ها بجز سایت nic.ir که مرکز فروش دامنه کشور ایران می باشد به صورت نماینده فعالیت می کنن. هیچ مشکلی ندارد از طریق سایت های نماینده هم اقدام به خرید کنید. سر صحبت اینجاست که سعی کنید از جاهای معتبر که تجربه کاری بالایی دارند اقدام به ثبت دامنه کنید. ما اینجا به شرکت خاصی اشاره نمی کنیم شما می توانید با تحقیق و پرس و جو از دوستان و افرادی که در محیط اینترنت هستند به نتیجه خوبی برسید و انتخاب خوبی داشته باشید.

یک دامنه را را می توان به مدت 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 10 سال سفارش داد که بعد از به پایان رسیدن مدت دلخواه که به اختیار انتخاب می کنید باید اینبار دامنه خریداری شده را تمدید کنید. یعنی خرید و ثبت دامنه برای همیشه نیست . به میزان مدت زمان انتخاب دامنه به اسم شما خواهد بود که بعدش باید تمدید کنید و اگر تمدید نکنید ممکن است کس دیگری بعد از موعد قرار داد اقدام به ثبت دامین شما کنید. البته بعد اتمام زمان و تمدید نکردن دامنه به مدت دو ماه کسی نمی توان دامین را خریداری کند اما بعد از دو ماه دامین ازاد شده و قابل سفارش می باشد.

ســـــوالات متــــداول در مــــــورد دامنــــــه

دامنه
دامنه

* چگونه نام دامنه خود را انتخاب کنیم ؟

1- سعی کنید از اسم های کوتاه استفاده کنید که در ذهن بماند.

مطلب پیشنهادی  افزایش حجم آپلود در لوکال هاست

2- بهتر است اسم سایت مفهومی داشته باشد که سبب می شود کاربران آن را به خاطر بسپارد.

3- کلمات اسم دامین سخت و پیچیده نباشد تا کاربران بتوانند به راحتی آن را تایپ کنند.

4- انتخاب معنی انگلیسی دامنه انتخابی نیز می تواند مورد خوبی باشد.

5- سعی کنید هم دامنه با پسوند ir و هم com را ثبت کنید برای جلوگیری از سو استفاده.

6- انتخاب نام برند , زمینه کاری , اسم شرکت , موسسه و … می تواند برای نام دامنه مناسب  باشد.

* از کدام پسوند برای دامنه خود استفاده کنیم ؟

در بالا به این مورد اشاره شد اما یک سری موارد نیز در این باره داریم که می تونه مورد مهمی محسوب بشه.

1- سعی کنید پسوند مناسب با موقعیت خود انتخاب کنید که میشه ir برای ایران

2- برای اینکه سایت شما یک اسم بین المللی داشته باشه می توانید از com استفاده کنید.

3- اگر کار شما حرفه ای می حخواهد پیش برود دامین های مشابه و نزدیک و همچنین با پسوند های مختلف را نیز ثبت کنید تا کسی نتواند در اینده از نام برند شما سو استفاده کند.

*هزینه ثبت دامین و هزینه تمدید آن به چه صورتی می باشد ؟

هزینه خرید اولیه دامنه می تونه توسط هر شرکتی که به صورت نماینده فعالیت می کنن متفاوت باشد مثلا دامنه با پسوند ir ممکنه توسط یک شرکت 3000 هزار تومان باشد توسط شرکت دیگری 5000 تومان. این هزینه برای ثبت دامنی به مدت یک سال می باشد. هزینه ناچیزیست سعی کنید از شرکت های معتبر خریداری کنید. هزینه تمدید می تونه با هزینه خرید متفاوت باشه. مثلا برخی شرکت ها که ابتدا با 3000 هزار تومان دامنه را میفروشن ممکنه برای تمدید 6 هزار تومن برای یک سال بگیرن. و یک شرکت ممکنه با همون هزینه خرید دامین را تمدید کنید.

اگر مطلب ما را میپسندید برای حمایت از ما اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی رو فراموش نکنید.

اشتراک گذاری

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگر توهین و اهانت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *