بررسی جامع Child Theme در وردپرس

خانه / وبلاگ / آموزش وردپرس / بررسی جامع Child Theme در وردپرس
5 / 5
1
بررسی جامع Child Theme در وردپرس
بررسی جامع Child Theme در وردپرس

بررسی جامع Child Theme در وردپرس

5 / 5
1

Child Theme یکی از نکاتی می باشد که در زمینه قالب های وردپرس سوال های زیادی از آن مطرح می شود، قالب فرزند یا Child Theme در واقع زیر مجموعه هایی از قالب وردپرس اصلی یا والد می باشند حال اینکه این قالب چه ویژگی هایی دارد و یا کارایی آن چیست و چرا در کل طراحی می شود در ادامه در مورد آن ها بحث خواهیم کرد.

نحوه به وجود آمدن قالب فرزند در وردپرس

در گذشته کار به این شکل بود که اگر کسی قصد به روز رسانی قالب خود را داشت مقداری از تنظیماتی که انجام شده بود و یا سفارشی سازی هایی صورت گرفته از بین می رفت. از طرفی نیز نمیشد که قالب را به روز رسانی نکرد چرا که مسئله امنیت قالب و سایت به خظر می افتاد و احتمال حمله به سایت بالا می رفت. در این میان وقتی که این مسئله به وجود آمد، کم کم بحث قالب والد و فرزند نیز در وردپرس پدید آمد. در واقع در این بحث قالب فرزند تمامی ویژگی ها، کد ها، فانکشن ها و … را از قالب والد به ارث می برد و با این کار دیگر کاربران قادر می شوند تمامی تغییرات مد نظر خود را انجام دهند بدون آن که در قالب والد تغییری صورت بگیرد.

بررسی جامع Child Theme در وردپرس

Child Theme در وردپرس چیست؟

Child Theme در وردپرس در واقع یک قالب معمولی می باشد که تمامی خصوصیات و ویژگی های خود را از یک قالب وردپرسی دیگر ارث بری می کند. از قالب های Child Theme در وردپرس زمانی استفاده می شود که بخواهیم قالب خود را به روز رسانی کنیم بدون آن که تغییری در تنظیمات اعمال شود.

ویژگی های Parent Theme :

به طور کلی و ساده اگر بخواهیم بگوییم باید گفت که قالب والد باید به گونه ای باشد بسیار قدرت مند باشد و از توابع محدود و ویژگی های ضعیف در آن ها استفاده نشده باشد. قالب والد باید به طوری باشد که طراحان هر لحظه ای که خواستند بتوانند بدون مشکل قالب فرزند را به سادگی سفارشی سازی کنند.

مطلب پیشنهادی  ایجاد یک سایت تمام عرض در وردپرس

دلیل استفاده Child Theme در وردپرس چیست؟

شاید برای شما نیز سوال باشد که چه دلیلی دارد که از قالب فرزند استفاده کنیم! دلیل آن ساده می باشد، استفاده کردن از قالب فرزند وردپرس کار سفارشی سازی قالب را سرعت می بخشد به گونه ای که این سرعت در کار به طور کامل چشم گیر خواهد بود، این قالب ها به دلیل ارث بری کردن از قالب والد به طور اتوماتیک آماده سفارشی سازی هستند و دیگر نیازی به کد نویسی های طولانی و زمان بر وجود ندارد. قالب فرزند در وردپرس همانند ایجاد کردن یک فایل Style.css می باشد و زمان زیادی لازم ندارد. پس مشاهده می کنید که دلیل استفاده از Child Theme در وردپرس سرعت بخشیدن به سفارشی سازی قالب می باشد.

بررسی جامع Child Theme در وردپرس

چه مواقعی باید از قالب فرزند در وردپرس استفاده کنیم؟

نمی توان گفت حتما در مواقع فلان شما باید از قالب فرزند استفاده کرد اما چیزی که کاملا مشخص است زمانی که قصد طراحی یک سایت بزرگ را داریم باید از قالب فرزند استفاده کنیم و یا حتی زمانی که با یک سایت ساده و کوچک طرف هستیم می توانیم از این قالب ها استفاده کنیم. همچنین یک توسعه هنده وردپرس زمانی که یک سایت با قالب با کیفیت نیز طراحی می کند، از قالب های فرزند برای سرعت بخشیدن به کار خود نیز بهره می برد.

استفاده قالب فرزند برای کاربران نیز به کار کرد آن ها بستگی دارد برای مثال اگر قصد اضافه کردن یک افزونه جدید و یا عنصر های ساده به قالب در دستور کار باشد نیازی به قالب فرزند وجود ندارد اما اگر مدام در حال اضافه کردن فانکشن های مختلف و یا تغییر رنگ و طرح و ویژگی می باشید استفاده کردن از قالب فرزند قطعا توصیه می شود.

 

مزایای استفاده کردن از Child Theme

  • به روز رسانی ایمن

قالب فرزند و یا Child Theme اتوماتیک تمامی ویژگی ها و امکانات را از قالب والد ارث بری می کند و همین مسئله باعث می شود تا سفارشی سازی هایی را که انجام می دهید بر روی قالب فرزند اعمال شود و نه بر روی قالب والد؛ از طرف دیگر نیز زمانی که بخواهید قالب را به روز رسانی کنید خیالتان راحت است که از قالب والد دارید استفاده می کنید و کاری به کار قالب فرزند ندارید در نتیجه تمامی سفارشی سازی هایی را که انجام داده اید عوض نشده و ثابت می ماند. پس مشاهده می کنید که استفاده کردن از قالب فرزند به روز رسانی قالب را بسیار ایمن می کند و نگرانی در مورد به روز رسانی را دیگر از بین می برد.

  • قابل توسعه دادن

Child Theme بر اساس یک چارچوب مشخص ساخته می شود و انعطاف پذیری بسیار خوبی دارد در نتیجه این امکان را برای کاربران و طراحان فراهم می کند که بدون نیاز به کد نویسی قابلیت های مورد نظر را دریافت کرده و به سادگی هر چه تمام تر آن ها را توسعه داد.

  • قابلیت بازبینی

در ساخت قالب های والد ابتدا باید در مورد کد ها و سناریویی که قرار است پیاده سازی شود به طور کامل فکر کرد چرا که قابلیت بازبینی در آن وجود ندارد اما در قالب های فرزند به این شکل نمی باشد و هر گاه که قطعه کدی فراموش شود می توان به توابع قالب والد رفته و کد ها را بررسی کرد.

مطلب پیشنهادی  بهبود عملکرد وردپرس با 11 کار آسان

 

معایب استفاده از Child Theme در وردپرس

در عین ویژیگی ها و مزیت هایی که Child Theme در وردپرس دارد معایب کمی نیز دارد که یکی از آن ها روند کند یادگیری آن می باشد چرا که باید به طور کامل مباحث ارث بری و والد را یاد بگیرید که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خودشان را دارند و این موضوع زمان یاد گیری آن را بسیار کند می کند اما چیزی که ارزش دارد پس از آن است چرا که پس از یاد گیری می توان سرعت طراحی زا بسیار بالا برده و کار ها را ساده تر کرد.

دیگر مشکلی و از معایب Child Theme درواقع این می باشد که امکان دارد توسعه دهنده در قالب والد تغییراتی را ایجاد کند، برای مثال اینکه توسعه دهنده یک ویژگی را که هم در قالب فرزند و هم در قالب والد وجود دارد را از قالب والد پاک سازی می کند در اینجا باید یا از آن کد صرف نظر شود و یا اینکه آن قطعه کد در قالب فرزند نیز آورده شود، یا اینکه یک افزونه ای ابزارکی اضافه شده و جایگزین شود تا عملکرد آن را انجام دهد.

امید قنبری هستم کارشناس نرم افزار کامپیوتر که چند سال است در زمینه وب و طراحی وب فعالیت دارم و اکنون نیز در سایت دیجی وردپرس در کنار دیگر دوستان مشغول تهیه آموزش های کاربردی برای شما کاربران عزیز می باشم
اشتراک گذاری

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگر توهین و اهانت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *