خدمات به مشتریان در ووکامرس

خانه / وبلاگ / آموزش ووکامرس / خدمات به مشتریان در ووکامرس
5 / 5
1

خدمات به مشتریان در ووکامرس

5 / 5
1

یکی از عواملی که میتواند برای فروشگاه و تجارت اینترنتی شما بسیار مفید باشد و آن را به سمت موفقیت سوق دهد خدمات به مشتریان فروشگاه هر چه بهتر به است. امروزه با زیاد شدن سایت های فروشگاهی در دنیا افراد به دنبال فروشگاهی میروند که خدمات بهتری به آن ارائه دهد. از این موضوع نتیجه میگیریم که کسانی که دارای سایت های فروشگاهی و تجارت های اینترنتی هستند برای اینکه مشتریان ثابتی داشته باشند باید خدماتی کامل و با کیفیت ارائه دهند و به خوبی با مشتریان ارتباط برقرار کند.

شما با انجام این کار تاثیرات بسیاری را میتوانید بر تجارتتان بگذارید. یکی تاثیرات ارتباط مطلوب و خدمت با کیفیت به مشتریان این است که شما میتوانید به سادگی مشتریانی ثابت کسب کنید و افرادی که فقط برای یک بار از شما خرید میکنند را از کسانی که مشتری همیشگی شما هستند متمایز کنید. با تمام این توضیحات یکی از مواردی که به علت اینکه افراد دارنده فروشگاه اینترنتی و افراد خریدار با هم به صورت حضوری ارتباط ندارند رعایت نمیشود روند جذب مشتری است. باید این نکته را به شما متذکر شویم که شما اگر مایل به افزایش درآمد خود هستید و قصد دارید روند برگشت سرمایه گذاریتان را بالا ببرید باید به جذب مشتری بپردازید.

ارائه خدمات به مشتریان در ووکامرس برای جذب مشتری

عوامل زیادی موجود میباشد که باعث پیشرفت فروشگاه اینترنتی شما میشود این این عوامل شامل: بازدید مشتریان از سایت شما ، کسب مشتریان جدید ، بهینه کردن سایتتان و عواملی دیگر میباشد. حال اگر شما به هرکدام از این عوامل توجه نکنید باعث افت سایت میشوید، یعنی اگر سایت شما بازدید کمی از طرف مشتریان داشته باشد یا اینکه شما اهمیتی به جذب مشتریان جدید برای سایتتان ندهید، حتی اگر از بهترین پلن های تجارت اینترنتی برای فروشگاهتان استفاده کنید و اینکه وب سایت شما به بهترین نحو پاسخگو باشد ، وب سایت شما به بهترین نحو برای ارتباط با مشتریان بهینه شده باشد ، نظرات مشتریان را به خوبی ثبت کنید و به نحو احسن تبادل کاری از طریق سایت داشته باشید باز هم بازخورد خوبی نخواهید داشت و نمیتوانید به خوبی از فروشگاهتان درآمد کسب کنید.

طبق آماری که ارائه شده است فروشگاه هایی که در ووکامرس خدمت رسانی دارند و به صورت هر چه بهتر این خدمات را ارائه میدهند 59 % از مشتریان را به سوی خود جذب میکنند.

بعد از تمام این توضیحات شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چطور میتوانیم خدمات مطلوبی را در ووکامرس ارائه داده و به بهترین شکل از آن ها حمایت کنیم؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم اگر شما مایلید این کار را انجام دهید تا بتوانید مشتریان جدیدی را جذب نمایید و مشتریانی را که دارید راضی نگه دارید متوانید از ابزار هایی که وجود دارد استفاده کنید. برای انجام این کار یک سری ابزار و سیستم وجود دارد که شما میتوانید از آن ها استفاده کنید، البته باید در این مورد نکته ای را به افرادی که قصد استفاده از این ابزار ها و سیستم ها را دارند متذکر شویم، و این نکته این است که این افراد باید قبل از این که از این ابزار ها استفاده کنند باید آن ها را مورد بررسی قرار داده و در واقع تست کنند تا از اینکه این ابزار ها و سیستم میتواند تاثیری بر روی فروشگاهشان داشته باشد یا خیر و یا اینکه میتوانند مشتریان را حفظ کنند و اینکه آیا این ابزار ها میتوانند مشتریان را به برند آن ها علاقه مند کنند اطمینان حال نمایند.

ارائه دلیل

یکی از خدمت رسانی هایی که شما باید به مشتری انجام دهید ارائه دلیل میباشد. شما میتوانید دلایلی مختلفی را برای موضوعات مختلف ارائه دهید. احتمالا شما هم تا به حال به این موضوع برخورده اید که وقتی با این فروشگاه تماس برقرار میکنید برای دریافت جواب مدتی را انتظار بکشید حالا فرض کنید شما یک فرد دارای فروشگاه اینترنی هستید که مشتری با شما تماس گرفته است و منتظر پاسخ از سوی شماست. اگر این انتظار کمی طولانی شود باعث میشود که مشتری کمی از شما دلزده شود و احساس بدی به او دست بدهد.

همه و همه این موضوعات به شما میگوید که باید برای مشتریان خود وقت بگذارید. گاهی اوقات صرف چند ثانیه برای مشتریان میتواند روند پیشرفت شما را تغییر دهد و به صورت فوق العاده ای باعث افزایش پیشرفت سایت شما شود ، پس به هیچ وجه از پاسخ گویی به مشتریانتان سر باز نزنید و در صدد رفع هر چه سریعتر مشکل آن ها برایید. شما میتوانید با انجام این کار ها به هدف مورد نظر که خدمت رسانی در ووکامرس است برسید که به دنبال این موضوع پیشرفت فروشگاهتان رخ میدهد

مطلب پیشنهادی  نمایش تعداد فروش هر محصول در ووکامرس

صبر

مورد دومی که در خدمت رسانی به مشتریان در ووکامرس باید به آن توجه کنید صبر است. بله صبر! شاید منظور ما برای شما کمی مبهم باشد پس در ادامه همراه  ما باشید تا این موضوع را به نحو بهتری برای شما شرح دهیم.

کمی قبل تر به شما گفتیم که باید برای مشتریان خود وقت بگذارید و مشکل آن ها را رفع کنید. این رفع مشکل باید دارای یک روند مناسب باشد. یعنی نه آنقدر طولانی که مشتری از انتظار خسته شود و نه آنقدر سریع که به مشتری حس مزاحم بودن دست بدهد.                                                             میخواهیم این موضوع را با یک مثال برای شما کمی بیشتر باز کنیم تا راحت تر متوجه آن شوید.                                                                               فرض کنید شما مشتری یک سایت هستید که در زمینه فروش غذا کار میکند ( موضوعی که اکثر ما ها به آن برخورد کرده ایم). در مرحله اول شما وارد سایت میشوید و منو غذا ها و لیست رستوران ها جست و جو میکنید بعد از پیدا کردن غذای مورد نظرتان آن را سفارش میدهید و مبلغ آن را یا از طریق سایت و یا به صورت حضوری پرداخت میکنید. بعد از مدتی غذایتان به شما تحویل داده میشود و شما مشغول به خوردن آن میشوید و متوجه میشوید که غذای شما یک ایراد دارد.

با مسئول سایت ارتباط برقرار میکنید  و مشکلتان را مطرح میکنید حال اگر آن مسئول کار شما را دیر انجام دهد شما به خاطر انتظار زیادی که کشیده اید از او دلزده میشوید، اما حالا فرض کنید که مسئول سایت هر بار که شما تماس میگیرید به طرز فوق العاده سریعی مشکل شما را رفع میکند برای بار های اول هیچ مشکلی نیست اما کمی که میگذرد شما حس میکنید که او عجله دارد و قصد دارد هرچه زودتر شما را از سر خودش باز کند، پس نتیجه میگیریم که در ارتباط با مشتری و رفع مشکل او باید یک رویه مناسب را برگزینیم تا مشتری نه انتظاری طولانی بکشد و نه به این حس دست بدهد که شما قصد دارید او را از سر خود باز کنید.

همدردی و همکاری با مشتریان

یکی دیگر از مواردی که افراد دارای فروشگاه های اینترنتی بسیار به آن برمیخورند ، درخواست بیش از حد انتظار مشتریان از محصولات است. در بعضی از مواقع مشتریان سایت های فروشگاهی از محصولاتی که سفارش میدهند انتظاراتی فراتر از آن محصول دارند که این مورد در زمینه نرم افزار بیشتر به چشم میخورد.

از این موضوع غافل نشوید که شما با پاسخی که به مشتری میدهید نمیتوانید نیاز های اولیه او را مشخص کنید بلکه فقط باعث ایجاد ارتباط و گفت و گو در بین خود و مشتری میشوید.

پاسخ به مشتریان و متوجه کردن آن ها از بابت این موضوع که شما آن ها را درک میکنید و قصد شما این است که مشکل او را حل کنید و به او در راه رسیدن به هدفش کمک کنید حس خوشایندی را به مشتری میدهد که این موضوع میتواند تاثیر فوق العاده ای در روند جذب مشتریان جدید و رضایت مشتریان ثابت و به طور کلی پیشرفت سایت شما شود. خدمات در ووکامرس یعنی دقیقا همین ایجاد حس رضایت در مشتری .

فرض کنید شما یک مشتری هستید و وقتی شما از روی نارضایتی با عوامل سایت تماس برقرار میکنید آن ها این چنین به شما پاسخ دهند:

بابت ایجاد این مشکل واقعا از پوزش میطلبم  و از اینکه باعث نارضایتی شما از فروشگاهمان شدیم واقعا متاسفیم، این را مطمن باشید که ما قصد داریم به شما کمک کنیم و مشکلتان را رفع کنیم.

از خسارت پیش آمده برای شما مشتری عزیز واقعا متاسفم! بنده قصدکمک به شما برای رفع این مشکل را دارم. چطور میتوانم کمکتان کنم؟                     شما با شنیدن این جواب ها حس رضایت میکنید و اگر بار دیگر هم بخواهید خرید کنید سراغ همین فروشگاه خواهید رفت.

به طور کل این که مشتری حس کند که شما برای او ارزش قائل هستید و او را درک میکنید و اینکه قصد دارید او را در راستای رسیدن به اهدافش کمک کنید باعث میشود باز هم به سایت شما بازگردد.

مطلب پیشنهادی  آموزش ووکامرس کار با بخش های مختلف به صورت کلی 2

کاربرد زبان مثبت

مورد بعدی که به آن میرسیم ندادن پاسخ منفی به مشتری و استفاده از کلمات مثبت است. مثلا در مواقعی که مشتری خواهان محصولیست که شما آن را ندارید یا تمام کرده اید و قصد دارید تهیه آن را دارید به او نگویید که ما این محصول را نداریم یا تمام کرده ایم بلکه بگویید تا مدتی دیگر این محصول را تهیه کرده و در اختیار شما قرار خواهیم داد و یا جواب های دیگری که در ادامه خواهید دید:

از اینکه محصول خواسته شده شما را فعال موجود نداریم متاسفم ، اما تا مدتی دیگر شما میتوانید این محصول را به سایت ما سفارش داده و آن را تهیه کنید.

تا مدتی دیگر محصول مورد نیاز شما را فراهم میکنیم و بنده الان سفارش شما را ثبت خواهم کرد و در زمان موجود شدن آن در اسرع وقت برای شما ارسال میکنیم.

جواب های منفی مشتری را دچار نا امیدی میکند و او از اینکه محصول مورد نیازش موجود نمیباشد ناراحت میشود اما اگر در جواب او پاسخی مثبت بدهید به او این حس را میدهید که به زودی میتواند محصول مورد نیازش را تامین کند. شاید در ظاهر این دو جواب چندان تفاوتی با هم نداشته باشد و هر دو پاسخی یکسان به نظر برسد اما در باطن یک جواب مشتری را نا امید کرده و باعث میشود نیازش را از جای دیگری تامین کند اما جواب دیگر باعث میشود که مشتری برای رفع نیازش از سایت شما کمی منتظر شود. به همین صورت میتوانید فرد را مشتری همیشگی خود نگه دارید.

استفاده از کانال های ارتباطی

سعی کنید راه های ارتباطی مشتریان را افزایش دهید. با گسترده کردن راه های ارتباطی نه تنها  ضرر نمیکنید بلکه حتی این موضوع به نفع شما میباشد زیرا میتوانید از انتقادات و پیشنهادات مشتریان استفاده کرده و سایت خود را بهبود ببخشید و هر چه سریعتر پیشرفت کنید.

این یک چیز بدیهی است که بستگی به دید جامعه شناسی شما دارد، اما تویتتر می تواند یک دارایی ارزشمندی برای خدمت رسانی به مشتریان در ووکامرس باشد.

نمایش عکس در شبکه فلیکر

توییتر یکی از ساده ترین راه ها ی ارتباط با مشتریان است اما شاید شما اعتقادی به این موضوع نداشته باشید و مایل باشید از ایمیل های خدمت رسانی به مشتریان در ووکامرس یا استفاده از شبکه های اجتماعی دیگر مانند فیس بوک یا اینستاگرام استفاده کنید و به نطرتان این شبکه ها راه بهتری برای ارتباط با مشتریان باشند.

راه هایی زیادی برای ارتباط با مشتریان وجود دارد که شما میتوانید از آن ها استفاده کنید. برای استفاده از راه های ارتباطی با مشتریان شما باید آن ها را مورد بررسی قرار دهید و مفید ترین آن ها را برگزینید. به عنوان مثال در حوزه فعالیت ما تماس های تلفنی ، ایمیل و شبکه توییتر بهترین بازدهی را داشته اند.

خلاق باشید

شاید متوجه منظور این موضوع نشوید اما این موضوع باعث میشود که تیم پشتیبانی و خدمات شما آزادی عمل داشته باشند و بتوانند به طرز خلاقانه ای تصمیم بگیرند و همین تیم پشتیبانی و خدمات خلاق میتواند مناسب ترین نمایندگی شما برای معرفی محصولتان باشد. شما حتی میتوانید رضایت مشتریان را با یک هدیه کوچک جلب کنید. مثلا فرض کنید مشتری از فروشگاه شما ناراضی میباشد شما میتوانید با ارسال یک کارت پستال یا یک هدیه کوچک به صورت سمبلیک نارضایتی آن را رفع کنید به این نکته هم توجه کنید که هدیه حتما نیاز نیست که مربوط به محصولات شما باشد.

شما میتوانید با صرف هزینه های بسیار ناچیزی بر روی مشتری تاثیر بگذارید و در ازای این هزینه مشتری هم به شما و فروشگاهتان وفادار میماند. همین امیر باعث جذب مشتریان جدید می شود به این صورت که مشتریان شما از تجربیات خوبی که با شما و سایتتان داشته اند صحبت میکنند و باعث میشوند که افراد دیگر هم به سایت شما روی آورند و از آن خرید کنند.

نتیجه گیری

اگر شما خدمات به مشتریان را آغاز کردید باید این موضوع را به شما بگوییم که شما در کوتاه مدت نمیتوانید نتیجه مطلوبی دریافت کنید حتی ممکن است گاهی اوقات ضرر هم بکنید یا حتی هزینه ای هم بابت خدمات مشتریان پرداخت کنید و از دست بدهید اما مطمعن باشید که این موضوع در طولانی مدت جواب خواهد داد و باعث جذب مشتری و افزایش درآمد شما میشود. شاید خدمات مشتری هزینه صرف کند و کمی کار شما را سخت کند اما مطمن باشید در طولانی مدت کمک شایانی به شما میکند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما توانسته باشید به بهترین نحو از آن استفاده کرده و سایت فروشگاهی خود را بهبود بخشیده و آن را به سمت پیشرفت سوق داده باشید.

اشتراک گذاری

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگر توهین و اهانت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *