همه آن چه که لازم است درباره امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score بدانید

خانه / وبلاگ / آموزش بازاریابی اینترنتی / همه آن چه که لازم است درباره امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score بدانید
5 / 5
1
معرفی و بررسی امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score

همه آن چه که لازم است درباره امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score بدانید

5 / 5
1

اگر تا به امروز تصور می کردید هر چه قدر پول بیشتری به گوگل پرداخت کنید جایگاه بهتری در تبلیغات پولی گوگل ادوردز خواهید داشت سخت در اشتباه بوده اید! یکی از زیبایی های خلاقانه و دلچسب گوگل ادوردز همین سیستم پرداخت آن است که به هر دو طرف نگاه ویژه ای داشته است؛ یعنی همان طور که گوگل به دنبال منافع خودش است منافع کاربران هم در نظر گرفته و اعلام کرده کاربران می توانند با حداقل هزینه بهترین رتبه تبلیغاتی را کسب کنند؛ به شرط آن که به کیفیت تبلیغات توجه کافی شده باشد. برای این که کاربران بتوانند سطح کیفیت تبلیغات خود را بسنجند در گوگل ادوردز شاخصه مهمی به نام امتیاز کیفی تبلیغات گوگل در دسترس کاربران قرار گرفته است.

در بهینه سازی کمپین گوگل ادوردز گفتیم که Quality Score ، امتیاز کیفی یا شاخصه کیفیتی گوگل بر اساس نرخ کلیک های انجام شده روی لینک، ارتباط متنی که برای تبلیغات انتخاب شده و چندین و چند فاکتور دیگر تعیین می شود و هر چه قدر بالاتر باشد دید گوگل نسبت به شما بهتر و بهتر خواهد شد.

امتیاز کیفی تبلیغات گوگل و عوامل موثر بر آن بحث گسترده ای است که آشنایی آن برای کسانی که از تبلیغات گوگل ادوردز استفاده می کنند لازم است. آن چه که پیش روی شما می باشد همه آن چیزی است که لازم می باشد درباره امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score بدانید.

معرفی و بررسی امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score

همه ما تبلیغات ادوردز را به عنوان یک سیستم تبلیغاتی پرداخت به ازا هر کلیک می شناسیم؛ اما عوامل مختلفی بر نرخی که به ازا هر کلیک پرداخت می کنیم اثر می گذارند که هنوز برای همه شناخته شده نیستند. بر همین اساس قصد دارم سیستم قیمت گذاری ادوردز، چگونگی کسب درآمد گوگل از ادوردز و عوامل موثر بر امتیاز کیفی تبلیغات گوگل به ترتیب بررسی کنیم.

مطلب پیشنهادی  5 میانبر برای مدیریت سریع و ساده تر تبلیغات در گوگل ادوردز

معرفی و بررسی امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score

رمز و راز قیمت گذاری تبلیغات در ادوردز

سیستم گوگل ادوردز بر اساس مدل بازاریابی یا تبلیغات CPM است. CPM نشان دهنده‌ی یک مبلغ از پیش تعیین شده در ازای ۱۰۰۰ بار نمایش بنر تبلیغاتی در وب سایت است. مثلا اگر یک نمایش دهنده مبلغ ۲ دلار در ازای ۱۰۰۰ بار نمایش را برای تعرفه تبلیغاتی سایت خود تعریف کرده باشد یعنی صاحب آن تبلیغ باید در ازای ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغات خود در سایت نمایش دهنده ۲ دلار به او بپردازد.

ابتدا به ساکن گوگل سیستم پرداخت CPM در ادوردز را AdWords Select یا AdWords CPM نامید اما مدتی بعد این نامگذاری را با توجه به تبعاتی که به دنبال داشت را تغییر داد و از همان ادوردز برای سیستم تبلیغاتی خود استفاده کرد. در این سیستم ادوردز بر اساس یک فرمول ساده که بدان فرمول رنک یا رتبه بندی گفته میشود تبلیغات را رتبه بندی می کند:

CTR یا نرخ کلیک نسبت به رتبه x بیش ترین CMP = رنک یا رتبه تبلیغات

طبق این فرمول هر کسی که قصد استفاده از ادوردز را داشته باشد و به فکر بالا بردن امتیاز کیفی تبلیغات گوگل است باید به طور همزمان چند فاکتور را ارتقا دهد. به این شکل که اول باید بودجه خود را دو برابر کند، دوم CTR را دو برابر نماید و سوم از تکنیک های موثر برای بهینه سازی کمپین گوگل ادوردز استفاده کند.

هر چه قدر این فاکتور ها در فرمول معرفی شده کاهش یا افزایش داشته باشند رنک یا رتبه تبلیغات هم به همین نسبت بالا و پایین می شود. در نتیجه هزینه ای که برای تبلیغات می پردازیم تغییر خواهد کرد.

معرفی و بررسی امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score

نحوه درآمدزایی گوگل از ادوردز

گوگل به ازا هر کلیکی که ما به عنوان یک کاربر داریم کسب درآمد می کند. تصویر زیر نشان می دهد که گوگل چه طور از تبلیغات کاربران در گوگل ادوردز کسب درآمد می کند. اکنون روزانه بیش از 100 میلیارد بار جستجو در جهان و از طریق موتور جستجو گوگل صورت می گیرد. با توجه به این فرمول متوجه می شویم که حتی اگر یک سوم از تعداد جستجو روی تبلیغات پولی گوگل کلیک کنند چه درآمد کلانی نصیب گوگل می شود.

مطلب پیشنهادی  راهنما گام به گام انتخاب کلمات کلیدی هدف در کمپین گوگل ادوردز

معرفی و بررسی امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score

تاثیر CTR بر امتیاز کیفی تبلیغات گوگل

گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها با استفاده از تبلیغاتی که به صورت پولی ثبت کرده اند به شاخصه مهم CTR سایت ها توجه می کند. به همین دلیل است که سئو با بازاریابی آنلاین در ارتباط است و شما نیاز دارید با راه های افزایش ترافیک ورودی به سایت همزمان با استفاده از گوگل ادوردز از سئو نیز استفاده کنید.

ادوردز در رتبه بندی سایت ها به ترافیک ارگانیک یا کاربرانی که از طریق جستجو در گوگل وارد سایت شما شده اند توجه می کند. به علاوه گوگل سری هم به نسخه موبایل شما می زند و نرخ کلیک را در نسخه موبایل نیز چک می کند. سپس ترکیبی از این دو را به عنوان CTR نهایی در نظر می گیرد.

تاثیر ارتباط متن تبلیغ بر امتیاز کیفی تبلیغات گوگل

رفتار کلیکی کاربران در روزهای مختلف هفته با هم تفاوت دارد و مثلا روز یک شنبه نمی توانیم دقیقا منتظر همان نتیجه ای باشیم که روز جمعه انتظارش را داشته ایم! بسته به نوع دستگاهی که کاربر با استفاده از آن جستجو می کند، موقعیت مکانی کاربر و استفاده از جستجو مکانی توسط وی CTR متفاوت است. اما مهم تر از این موارد ارتباط متن تبلیغاتی انتخاب شده با جستجو کاربر است. به عنوان مثال بعد از تایپ Steve Jobs در گوگل کاربر ممکن است با دو نوع نتیجه رو به رو شود؛ نتایج شغلی که به سبب وجود واژه Jobs ظاهر می شوند و نتایجی که درباره استیو جابز هستند و به بررسی بیوگرافی وب می پردازند. این که گوگل چه طور می تواند این دو دسته نتایج را از هم تمیز دهد به همان حفظ ارتباط متن تبلیغات با اهداف کاربران بستگی دارد.

معرفی و بررسی امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score

اشتراک گذاری

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگر توهین و اهانت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *