انواع سطح دسترسی کاربران در وردپرس و تعیین نقش کاربری

خانه / وبلاگ / آموزش وردپرس / انواع سطح دسترسی کاربران در وردپرس و تعیین نقش کاربری
5 / 5
1

انواع سطح دسترسی کاربران در وردپرس و تعیین نقش کاربری

5 / 5
1

وردپرس دارای قابلیت های بسیار زیادی می باشد که یکی از قابلیت بسیار کار آمدی که وردپرس به کاربرانش ارائه می دهد، قابلیت تعیین سطح دسترسی کاربران در وردپرس است. وردپرس این قابلیت را به شما می دهد تا دسترسی هر فردی را که در سایت شما در حال کار کردن است متناسب با نقشی که دارد تعیین کنید تا آن فرد فقط متناسب با نقشش بتواند در سایت شما کار کند.

سطح دسترسی کاربران در وردپرس و انوع نقش های کاربری

در ادامه تک تک نقش ها و کار هایی که هر نقش می تواند در سایت انجام دهد و کار هایی را که نمی تواند انجام دهد را به همراه هم بررسی می کنیم.

وقتی شما وردپرس را نصب کنید چند نقش به صورت پیش فرض در آن وجود دارد که شامل:

  1. مدیر
  2. ویرایشگر
  3. نویسنده
  4. مشارکت کننده
  5. مشترک

این پنج نقش، نقش هایی هستند که به صورت پیش فرض در وردپرس وجود دارند.

در ادامه مختصر شرحی درباره هر نقش می دهیم و نحوه سفارشی کردن نقش های موجود و افزودن نقش جدید را شرح می دهیم. مدیران سایت ها باید بدانند برای افزودن کاربر جدید در وردپرس باید یکی از این نقش کا رو برای کاربران خود در نظر بگیرند

سطح دسترسی کاربران
سطح دسترسی کاربران

نقش ها

1- مدیر: مهم ترین نقش کاربری در وردپرس نقش مدیر است، نقش مدیر دارای اختیاراتی بسیار کامل می باشد که برخی از این اختیارات شامل ویرایش تمام پست ها حتی پست هایی که توسط کاربران دیگر گذاشته شده اند و یا حتی اگر بخواهد می تواند آن ها را حذف کند و بسیاری اختیارات دیگر.

برخی کار هایی که یک کاربر نقش مدیر می تواند انجام دهد را در قبل شرح دادیم و در ادامه به شرح بقیه این کار ها می پردازیم.

همان طور که گفتیم یک مدیر اختیارات کاملی در سایت دارد. یک مدیر می تواند به سادگی بر تمام بخش های سایت تسلط داشته باشد و هر افزونه ای را که مایل باشد بر روی سایت نصب کند، قالبی سایت را ویرایش کند و یا قالب جدیدی را نصب کند.

یکی از مهم ترین کار هایی که یک کاربر نقش مدیر می تواند انجام دهد اضافه کردن کاربر جدید می باشد، یک مدیر می تواند به سادگی کاربری جدید را اضافه کرده و هر نقشی که بخواهد به آن کاربر بدهد.

با توجه به مطالب بالا متوجه شدیم که نقش مدیر کامل ترین نقش در یک سایت است و این نقش بر تمام سایت تسلط داشته و اختیار کامل دارد، با توجه به این موضوع شما باید دقت کنید که به کدام کاربر نقش مدیر را می دهید.

2- ویرایشگر: نقش بعدی که در وردپرس به صورت پیش فرض وجود دارد نقش ویرایشگر می باشد. این نقش تسلط کاملی بر روی پست ها یا به طور کلی بر روی محتوا دارد.

یک کاربر در نقش ویرایشگر می تواند تمام اعمال مربوط به یک پست را مانند ویرایش یا حذف انجام دهد و تا حدودی هم به بخش نظرات دسترسی دارد.

تمام این ها موارد کار هایی بود که یک کاربر در نقش ویرایشگر می تواند انجام دهد و اما حالا نوبت به کار هایی می رسد که این نقش نمی تواند انجام دهد.

یک ویرایشگر قادر نمی باشد بر روی سایت افزونه و یا قالب نصب کند یا حتی نمی تواند تغییری بر روی افزونه ها و قالب اعمال کند و بر روی تنظیمات سایت هیچ دسترسی ندارد.

2- نویسنده: نقش سوم، نقش نویسندگی می باشد که همان طور که از نام این نقش پیداست تنها کاری که می تواند در سایت انجام دهد نویسندگی است. یک نویسنده تنها می تواند بر روی پست یا مطلب که خود می نویسد عملیات مربوط را انجام دهد. یکی نویسنده می تواند بر روی پستی که خود می نویسد ویرایش انجام دهد و یا آن را انتشار دهد، آن را حذف کند، می توانند به نوشته خود تگ اضافه کنند، آن ها تنها می توانند از دسته بندی هایی که در سایت وجود دارند استفاده کنند و در نهایت می توانند تنها نظرات را مشاهده کنند.

مطلب پیشنهادی  افزودن اعلانات برای ادمین در وردپرس

و اما کار هایی که یک نویسنده نمی تواند انجام دهد.

یک نویسنده هیچ گونه دسترسی به بخش تنظیمات سایت ندارد و نمی تواند قالب وردپرس جدید یا افزونه وردپرس جدید نصب کند و یا قالب ها و افزونه های جدید را ویرایش کند. یک نویسنده همان طور که گفتیم تنها می تواند از دسته بندی هایی که در سایت وجود دارد استفاده کند و نمی تواند دسته بندی جدیدی را بیاافزاید و یا نمی تواند نظرات را حذف یا تایید کند.

4- مشارکت کننده: یکی از بی خطر ترین نقش ها در سایت نقش مشارکت کننده می باشد زیرا این نقش محدودیت هایی بسیاری دارد. یک مشارکت کننده تنها می تواند پست یا مطلبی که خود در سایت می نویسد ویرایش کند و یا ذخیره کند حتی این قدر دسترسی ندارد که خود پستش را انتشار دهد. کاربری که نقش مشارکت کننده را دارد می تواند به پست های خود تگ اضافه کند و تنها از دسته هایی که در سایت موجود است می توانند استفاده کنند. مشارکت کنندگان می توانند نظرات را فقط ببینند.

کار هایی که یه کاربر نقش مشارکت کننده نمی تواند انجام دهد: یک فرد مشارکت کننده تنها می تواند پست خود را ویرایش یا ذخیره کند، آن ها نمی توانند دسته جدیدی را ایجاد کنند یا حتی فایلی را بر روی سایت بارگذاری کنند. این افراد هم مانند دیگر نقش ها (البته غیر از نقش مدیر) نمی توانند در بخش تنظیمات سایت دخالت کنند و به افزونه ها و قالب هیچ گونه دسترسی ندارند و نمی توانند نظرات را حذف یا تایید کنند.

5- مشترک: کاربری که در نقش مشترک در سایت شما فعالیت می کند جزو کاربرانی است که می توان گفت کمترین سطح دسترسی را دارد یا بهتر است بگوییم هیچ گونه دسترسی خاصی بر روی سایت ندارد. کاربران مشترک تنها می توانند وارد سایت شما شده و مشخصات خود را تغییر دهد به عنوان مثال رمز عبور یا همان پسورد خود را تغییر دهد. این افراد در در سایت شما کمترین نقش را دارند زیرا دسترسی هایی از قبیل مشاهده نظرات، نوشتن پست و یا دسترسی به بخش تنظیمات وردپرس شما را ندارند.

در این میان سوال پیش میاید پس این نقش در وردپرس به چه دردی می خورد؟ در جواب این سوال باید بگوییم کاربری که در این نقش فعالیت می کند برای مواقعی مفید است که شما می خواهید کاربری قبل از هر گونه خواندن و نظر گذاشتن به سایت شما وارد شود.

سطح دسترسی کاربران در وردپرس و انوع نقش های کاربری
سطح دسترسی کاربران در وردپرس و انوع نقش های کاربری

امیتاز: مدیر کل شبکه

کاربر نقش مدیر کل شبکه تنها در وردپرس شبکه در دسترس می باشد. این کاربران می توانند سایتی را به وردپرس شبکه اضافه و یا حذف کنند. این کاربران بر روی وردپرس شبکه اختیار کامل دارند یعنی می توانند افزونه و یا قالب نصب کنند و یا عملیات افزودن کاربر را انجام دهند و بسیاری کار های دیگر.

سفارشی کردن نقش های موجود

تمام نقش های کاربری که به صورت پیش فرض بعد از نصب وردپرس در اختیار شما قرار می گیرند دارای سطح دسترسی های خاص خود می باشند که این سطح دسترسی ها با توجه به اکثریت اعمال شده اند اما اصلا نگران نباشید شما اگر بخواهید می توانید به سادگی این سطح دسترسی ها را تغییر دهید و متناسب با سلایق خود سطح دسترسی جدیدی را به این نقش ها اعمال کنید. قبلا در مقالات قبلی مقاله آموزش افزونه تعیین نقش کاربری در وردپرس معرفی کردیم که با استفاده از از یک افزونه حرفه ای اقدام به مدیریت سطح دسترسی کاربران در وردپرس می کردیم.

مطلب پیشنهادی  ویرایش فونت قالب وردپرس و افزودن فونت به قالب

اگر محدودیت هایی که به صورت پیش فرض بر روی نقش های موجود در وردپرس اعمال شده است را نمی پسندید و قصد سفارشی سازی این محدودیت ها را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

ما به عنوان مثال سطح دسترسی کاربران نویسنده را در این مقاله تغییر می دهیم.

یکی از کار هایی که کاربران در نقش نویسنده می توانند انجام دهند انتشار پست خود و یا حذف پست انتشار یافته خود می باشد که این ویژگی در اکثر مواقع برای مدیران سایت خوشایند نیست، زیرا کاملا با سیاست های محتوا نویسی در یک سایت مغایرت دارد.

تمام افرادی که با وردپرس یا به طور کلی با طراحی سایت آشنایی دارند می دانند که اگر پستی که انتشار یافته باشد و در موقعی بد از سایت حذف شود می تواند تاثیر بسیار بدی بر روی سایت داشته باشد پس در ادامه بررسی اعمال محدودیت عدم انتشار پست و عدم حذف پست توسط نویسندگان می پردازیم.

برای این که شما بتوانید نقش های موجود در وردپرس را سفارشی سازی کنید نیازمند افزونه Capability Manager Enhanced می باشید.

ابتدا قبل از هر کاری شما باید افزونه نام برده شده را دریافت و بر روی وردپرس خود نصب و فعال سازی کنید. بعد از این که افزونه را فعال کردید از منوی کناری پیشخوان گزینه کاربران را انتخاب کرده و سپس به بخش قابلیت ها برای تغییر نقش کاربر مراجعه کنید. بعد از این که این گزینه را انتخاب کردید از قسمت بالای ستون سمت راست کاربری را که قصد ویرایش آن را دارید انتخاب کنید و در آخر دکمه بارگذاری را بزنید، بعد از اینکه دکمه بارگذاری را زدید کاربر مورد نظرتان در باکس سمت چپ بارگذاری می شود. برای این که محدودیت های آن کاربر را که ما در این جا یک کاربر نویسنده را انتخاب کرده ایم ویرایش کنید این است که با توجه به نیازتان تیک دسترسی های مختلف را زده و یا بردارید.

مثلا ما قصد این را داریم که کاربر نویسنده مان نتواند پست های انتشار یافته خودش را حذف کند پس کاربر مورد نظر را انتخاب کرده دکمه بارگذاری را می زنیم و بعد از بارگذاری به دنبال گزینه حذف انتشار می گردیم و پس از پیدا کردن آن تیکش را برمی داریم و در آخر تمام این تغییرات را ذخیره می کنیم.

افزودن نقش جدید به وردپرس

در بعضی مواقع تمام نقش هایی که وردپرس در اختیار ما می گذارد برای ما نا کارآمد است و حتی با تغییر دسترسی این نقش ها هم نمی توان نقش مورد نظرمان را بسازیم، در این مواقع نیاز به افزودن نقشی کاملا جدید با محدودیت های مورد نظر خودمان داریم.

اصلا نگران چطور انجام دادن این کار نباشید زیرا به سادگی می توانیم با نصب افزونه مدیریت پیشرفته این کار را انجام دهیم.

اولین کاری که شما باید انجام دهید دریافت و نصب و فعال سازی افزونه مدیریت پیشرفته بر روی سایت خودتان است. بعد از این که افزونه را بر روی سایت نصب کردید به بخش کاربران رفته و از آن جا گزینه قابلیت ها را انتخاب کنید، در آنجا بخشی با عنوان ایجاد نقش جدید وجود دارد که شما باید نام نقش کاربری مورد نظرتان را در آن جا وارد کنید و سپس برای اعمال محدودیت های مورد نظر خود بر روی این نقش به بخش دیگر قابلیت های وردپرس بروید و از آن جا هر قابلیتی را که تمایل دارید به نقشتان اعمال کنید.

اشتراک گذاری

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگر توهین و اهانت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *