خطای Soft 404 در مقابل خطای 404: بررسی علل و تفاوت های آن ها

خانه / وبلاگ / خطا های وردپرس / خطای Soft 404 در مقابل خطای 404: بررسی علل و تفاوت های آن ها
5 / 5
1
خطای Soft 404

خطای Soft 404 در مقابل خطای 404: بررسی علل و تفاوت های آن ها

5 / 5
1

با مقاله دیگری از بخش آموزش سئو , بررسی تفاوت خطای Soft 404 در مقابل خطای 404 در خدمتتون هستیم با من همراه باشید . آدرس سایت را در نوار مرورگر وارد می کنید، چند ثانیه ای طول می کشد اما خب قطعا رفع مشکل یا نیازهایمان به این صبر کردن می ارزد. وب سایت باز می شود. لوگو و همه آن چه که در ابتدا هدر باید دیده شوند مشاهده می شوند. صفحه را به سمت پایین اسکرول می کنید تا این که با نماد ناامید کننده 404 رو به رو می شوید. هیچ راهی وجود ندارد غیر از این که بی خیال جستجو آن سایت شوید و حالا از طریق گوگل مقصد خود را کاوش کنید.

اگر مدیر سایت مدام حواسش به سایت و اوضاع آن باشد خودش هم شاید مشابه همین خطا را به شکل Soft 404 Error در وبمستر تولز دیده باشد. اما خب این هم مثل بسیاری از داده های این سرویس کمی پیچیده است و خیلی ها به سادگی از کنارش عبور می کنند. اصلا فلسفه این خطاهایی که این قدر با عدد 4 پیوند خورده اند و هر روز نمونه های جدیدش عرضه می شوند چیست؟ خطای Soft 404 چه فرقی با خطای 404 معروف که به دلیل فقدان وجود یک برگه یا مطلب در سایت نمایش داده می شد دارد؟

هر صفحه ای که در مرورگر بازگذاری می شود کد پاسخی در قالب کد HTTP هدر دارد که شاید در صفحه قابل دیدن باشد. کد پاسخ بسیاری وجود دارد که از سمت سرور و در پاسخ به درخواست کاربران ارسال می شود. یکی از معروف ترین آن ها کدپاسخ 404 است. به صورت عمومی کدهای 400 تا 499 مربوط به زمانی هستند که قرار نیست یک صفحه با موفقیت بارگذاری شود. خطای 404 از آن دست کدپاسخ های معروف به این معنا است که صفحه خاص ما در دسترس نیست و به این زودی ها هم در دسترس قرار نخواهد گرفت.

برای وبمسترانی که پیگیر هستند دیدن هشدار خطای Soft 404 با خطای 404 فرق دارد و باید به دنبال علل و راه های برطرف کردن آن به شیوه خاص خود باشند. این بار برای رفع ابهامات درباره دو خطا معروف 404 و Soft 404 همراه ما باشید.

در این مطلب می‌خوانید:

خطای Soft 404 در مقابل خطای 404

بر خلاف تفکر عده ای از وبمستران اصولا خطای soft 404 یک پاسخ رسمی و شناخته شده در مرورگر نیست. soft تنها برچسبی است که گوگل به صفحات خود اضافه می کند.

خطای Soft 404

حقیقت خطای Soft 404

همزمان وقتی که گوگل یک صفحه را کراول می کند منابع خاصی را بدان اختصاص می دهد و با وجود این منابع هرگز وقت خود را برای کراول کردن صفحاتی که هرگز وجود ندارند یا نباید ایندکس شوند تلف نمی کند. با این حال گاهی برخی از سرورها به دلیل پیکره بندی ضعیفی که دارند و صفحاتی را ایندکس می کنند که در واقع در سایت وجود ندارند و باعث بروز خطای 404 می شوند. ( خطایی که به منزله اتلاف منابع گوگل تلقی می شود)

برای مقابله با بروز چنین خطاهایی گوگل ویژگی های آن را یادآور شده است و تلاش می کند تشخیص دهد آیا صفحه خطای 404 واقعا مربوط به بروز خطا 404 بوده یا نه. کاربران هم می توانند با روش های مدیریت و رفع خطای صفحات 404 در وردپرس با حقیقت خطای Soft 404 آشنا شده و از بروز آن ها جلوگیری کنند.

خطاهای نابخشودنی گوگل!

همیشه ما نیستیم که در مدیریت وب سایت خود دچار اشتباه می شویم. گوگل هم گاهی خطا می کند! بارها پیش آمده است که ویژگی های یک صفحه خاص در سایت طوری بوده است که گوگل آن را به عنوان یک صفحه حذف شده تلقی کرده است و آن را عامل خطای Soft 404 دانسته است.

خطای Soft 404

یکی از دلایل معروف و آشکار این مشکل به خطاهای ما در بازاریابی محتوا در سئو بر می گردد. وقتی که طول یک مطلب آن قدر کوتاه باشد یا این که مشابه آن در گوگل بسیار باشد ما با خطای Soft 404 مواجه خواهیم شد. این عوامل دقیقا همان مواردی هستند که در به روزرسانی الگوریتم پاندا هم بدان اشاره شده بود.

اخیرا بعد از آپدیت الگوریتم پاندا مشابه بودن مطالب با هم یکی از عوامل منفی در رنکینگ سایت ها بر شمرده شد.

پیشگیری از خطای Soft 404

با توجه به مواردی که بالاتر ذکر شد برای پیشگیری همزمان از خطای Soft 404 و مشکلاتی که به دنبال بی توجهی به الگوریتم پاندا به وجود می آیند باید به دو دلیل اصلی خطای 404 توجه نمود:

  1. خطاهای فاحش در لینک سازی: لینک هایی که کاربران را به صفحاتی که وجود خارجی ندارند هدایت می کنند.
  2. لینک های مربوط به صفحاتی که تا کمی قبل وجود داشته اند اما ناگهان ناپدید شده اند.
مطلب پیشنهادی  نحوه بر طرف کردن خطای 503 Service Unavailable وردپرس

پیوند محکم لینک ها و خطاها!

اگر دلیل بروز خطای Soft 404 لینک ها باشند باید به سرعت برای اصلاح آن ها اقدام کنیم. دشوارترین بخش این کار پیدا کردن لینک های خراب است؛ خصوصا برای سایت هایی که شاید میلیون ها پست یا صفحه داشته باشند. برای پیدا کردن این لینک ها می توانید از نرم افزارهای Xenu ،DeepCrawl ،Screaming Frog یا Botify استفاده کنید.

خطای Soft 404

شناسایی صفحاتی که در سایت وجود ندارند

وقتی که صفحه خاصی در سایت دیگر وجود ندارد باید آن را سریع تر شناسایی کرد و از این که گوگل بیهوده آن را به کاربران معرفی کند جلوگیری نمود. بدین منظور دو گزینه پیش روی شما قرار دارد:

  1. بازگردانی صفحه ای که حذف شده است
  2. ریدایرکت 301 صفحات به نزدیک ترین صفحه ای که بدان جستجو مرتبط است

برای شناخت این صفحات ابزارهایی وجود دارد که احتمالا تا کنون بارها از آن ها استفاده کرده اید:

کنسول جستجو گوگل

اگر با نحوه خواندن و آنالیز داده ها و گزارشات در کنسول گوگل آشنا هستید می توانید گزارش مربوط به خطای 404 را در آن مشاهده کنید.

سرویس Google Analytics

به صورت پیش فرض نمی توان گزارش مربوط به خطای Soft 404 را در Google Analytics مشاهده کرد؛ حتی اگر با نحوه استفاده از Google Analytics برای آنالیز ترافیک ارگانیک سایت آشنا باشید. با این حال راه هایی وجود دارد که می توان این آمار را در سرویس Google Analytics پیگیری نمود. مثلا می توانید یک گزارش سفارشی بسازید و صفحاتی را که دارای عنوان Error 404 – Page Not Found هستند جداسازی کنید.

خطای Soft 404

استفاده از دستورهای سفارشی

جستجو عبارت “site:example.com” در گوگل تمام صفحات سایت شما را لیست می کند. ( در دستور گفته شده آدرس سایت خود را جایگزین کنید) با این دستور می توانید به خوبی مشاهده کنید چه صفحاتی ایندکس می شوند یا چه صفحاتی بدون ایندکس شدن خطای Soft 404 را شامل می شوند.

اشتراک گذاری

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگر توهین و اهانت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *