معرفی برخی روش های حفظ و نگهداری وردپرس

خانه / وبلاگ / امنیت وردپرس / معرفی برخی روش های حفظ و نگهداری وردپرس
5 / 5
1

معرفی برخی روش های حفظ و نگهداری وردپرس

5 / 5
1

امروز با مقاله ای تحت عنوان روش های کاربردی و مفید جهت حفظ و نگهداری وردپرس در خدمت شما هستیم.همه ی شما عزیزان می دانید که تمامی وسایل نیازمند نگه داری هستند. همه چیز از جمله ماشین؛ خانه؛ کامپیوتر و جدای از وسایل خود انسان ها نیز احتیاج به مراقبت و رسیدگی دارند. باید اشاره کرد که وب سایت وردپرس هم از این مسئله مستثنا نیست و نیازمند مراقبت و نگهداری می باشد.

البته این نکته هم وجود دارد که شما اختیار این را دارید که دیگر به تعمیر و مراقبت از هر کدام از این مواردی که در بالا ذکر شد نپردازید؛ اما باید توجه داشته باشید که انجام این کار باعث ایجاد مشکلاتی می شود.
برای مثال خدمتتان عرض می کنیم که شما وب سایت وردپرس خود را در نظر داشته باشید. زمانی که شما برای بار نخست این وب سایت را با صرف وقت و هزینه راه اندازی کردید همه چیز به صورت منظم و دقیق در جای خود قرار داشت و شما به سادگی در حال انجام کسب و کار خود بودید و برای چندین ماه وب سایت شما بدون هیچ مشکلی اجرا می شد، اما با گذشت زمان کم کم نشانه هایی به وجود می آید که به شما بفهماند وب سایتتان نیاز مند حفظ و نگهداری است. این نشانه ها از کندی شروع شده و باعث ضعیف شدن وب سایت شما می شود، و یا ممکن است به دلیل نداشتن تعمییر و کوتاهی در حفظ و نگهداری وب سایت شما به سادگی هک شود.

نحوه ی حفظ و نگه داری وردپرس

باید بگوییم که وردپرس یک نوع پلت فرم جالب و شگفت انگیز است که دارای کارکرد ساده و آسان، انعطاف پذیری بالا، مرقون به صرفه و هم چنین تا حد بسیار زیادی توسعه پذیر می باشد. با این وجود واقعیت ماجرا این است که وردپرس هم مثل تمامی چیز های دیگر نیازمند مراقبت و نگهداری و تعمیر به موقع است. انجام تعمیرات و حفظ و نگه داری وردپرس کار بسیار ساده و آسانی می باشد که شما با صرف مقدار بسیار کمی وقت این امکان را دارید که میزان سرعت سایت خود را تا میزان قابل توجهی افزایش و بهبود ببخشید.

بررسی عملکرد پشتیبان گیری و نسخه های بک آپ


با اینکه ما همیشه تذکرات زیادی در این زمینه داده ایم ولی باز هم سایت های زیادی هستند که فراموش می کنند سایت خود را پشتیبان گیری کنند.
سیستم وردپرس دارای ابزار های حمایتی زیادی برای پشتیبان گیری می باشد، که اکثر این سیستم ها فقط نیاز به یک بار نصب و راه اندازی دارد از جمله سیستم ها می توان به backup buddy و blog vault و هم چنین vault press اشاره کرد و یا حتی شما می توانید از یک شرکت میزبان مانند fly wheel یا wp engine که انجام پشتیبانی از جمله بخشی از برنامه های میزبانی این شرکت ها می باشد کمک بگیرید .
در آخر باید بگوییم که عملیات پشتیبان گیری جزو یکی از مهم ترین فعالیت ها در زمینه ی حفظ و نگهداری وردپرس است که حتما باید انجام پذیرد.

به روز نگه داشتن پلاگین ها و تم ها و فایل های اصلی

باید اشاره کرد که وردپرس یک نمونه پلت فرم امن نرم افزاری است که در آن مسئله ی امنیت یک مسئله ی کاملا جدی قلمداد می شود. به طور تقریبی حدود ٢۵ کارشناس مجرب در تیم وردپرس وجود دارد که این کارشناسان وظیفه دارند همواره به امنیت سایت رسیدگی کنند.
با این وجود که امروزه یک وضعیت امنیتی قوی برقرار است اما وردپرس هنوز هم نصبت به حملات امنیتی بسیار آسیب پذیر است. یکی از بهترین راه هایی که ما برای پیش گیری به شما معرفی میکنیم این است که همواره تمامی فایل ها و سیستم های وردپرس خود را به روز نگه دارید.

هسته ی وردپرس

باید دقت داشته باشید که حتی جزئی ترین به روز رسانی ها در وردپرس نیز بسیار مهم و دارای اهمیت است. به عنوان مثال شما ممکن است یک به روز رسانی از نسخه ی ۴،۱ به نسخه ی ۴،۱،٢ را مشاهده نمایید و تصور کنید که این به روز رسانی مهم نیست و انجام آن کار چندان واجبی نیست. اما حقیقت امر اینجاست که این نمونه به روز رسانی های جزئی بسیار با اهمیت و مورد نیاز است به این علت که این گونه به روز رسانی ها برای رفع اشکلات و باگ های بحرانی و آسیب پذیر امنیتی پچ شده اند. هیچ گاه این به روز رسانی های کوچک را بی ارزش ندانید و آن ها را نادیده نگیرید. این گونه به روز رسانی ها تنها چند ثانیه از شما زمان می گیرند، اما در حفظ و نگه داری وردپرس کمک بسیار بزرگی به شما خواهند کرد.

فایل های پلاگین

بعد از اینکه از به روز رسانی نسخه ی وردپرس خود اطمینان حاصل نمودید، حال باید سری هم به لیست افزونه های خود بزنید و از به روز شدن افزونه ها هم اطمینان حاصل کنید. دقت داشته باشید که پلاگین ها این قابلیت را دارند که منبع قابل توجه آسیب پذیری های بالقوه باشند، علی الخصوص اگر در نگه داری از آن ها ضعیف عمل کنید. با این وجود تیم امنیتی سیستم وردپرس در اکثر اوقات با توسعه دهندگان پلاگین برای حل و فصل آسیب پذیری های شناخته شده همکاری می کنند. پس این نکته که برای حفظ امنیت وردپرس باید همواره کلیه ی فایل ها را به روز نگه داشت بسیار قابل توجه است.

مطلب پیشنهادی  افزایش امنیت وردپرس با رعایت چند نکته ساده و کاربردی

فایل های مربوط به پوسته

اگر شما بنا به شرایط خاص از پوسته ای قدیمی استفاده می کنید، موظف هستید که مجددا کلیه ی فایل های خود را هرچه سریع تر به روز رسانی کنید. باید برای این نکته اهمیت زیادی قائل شوید که پوسته ها ( به همراه پلاگین ها ) خطرات امنیتی بسیار زیادی را متوجه وردپرس می کنند. شما در هر لحظه ای که اراده کنید به روز رسانی پوسته در دسترس شما قرار دارد. ایده ی بسیار خوب و مفیدی است که بتوانید بدون فوت وقت و در کمترین زمان ممکن به پردازش آن بپردازید. با انجام این کار شما موفق شده اید یک گام مهم در زمینه ی حفظ و نگه داری وردپرس بردارید.

حذف نمودن پلاگین و تم های غیر کاربردی و بدون استفاده

بسیاری از افراد وجود دارند که فقط به منظور امتحان کردن چندین قالب وردپرس و افزونه وردپرس مختلف را در وردپرس خود نصب می نمایند و در نهایت این شما هستید که در مورد ترکیب ایده آل پوسته ها و پلاگین ها تصمیم می گیرید. اما نباید پلاگین ها و پوسته هایی که غیر قابل استفاده هستند را نیز فراموش کنید.
پلاگین هایی که غیر قابل استفاده هستند می توانند باعث بروز برخی مشکلات برای شما شوند، که برخی از این مشکلات عبارتند از :
پلاگین هایی که به صورت فعال هستند ولی غیر قابل استفاده اند ممکن است خود باعث ایجاد ناسازگاری و یا ایجاد یک سری مشکل برای تشخیص منبع ناسازگاری ها شوند.
وجود هر تم و افزونه در سایت شما امکان حملات احتمالی هکر ها را به خودی خود افزایش ی دهد. پس با این حساب وجود تم های کمتر و هم چنین افزونه های چند گانه به معنای آسیب پذیری بالقوه ی کمتری است.
نصب های وردپرسی شلوغ و غیر سازماندهی باعث می شود که مسائل و مشکلات مهمی که مربوط به سازمان دهی وردپرس می باشند نادیده گرفته شود و به فراموشی سپرده شود.
سعی کنید حداقل در طول سال چند بار موارد فعال و غیر فعال در وردپرس را مورد بررسی قرار دهید، به این صورت که از سازماندهی این موارد اطمینان قطعی حاصل کنید و هم چنین موارد بلا استفاده را برای حفظ و نگه داری وردپرس کلا حذف کنید.

پاک کردن پایگاه داده

بهتر است این طور تصور کنید که بانک اطلاعاتی شما همانند یک آشپزخانه مجازی می باشد. آیا شما نخستین باری که در آشپزخانه خود شروع به کار نمودید را به خاطر می آورید؟ تمامی کشو ها و کابینت های شما به طور کاملا منظم مرتب و سازماندهی شده بودند، تمامی وسایل در سر جای خودشان قرار داشت و از درهم ریختگی و بی نظمی در هیچ جایی خبری نبود. پایگاه وردپرس شما هم تقریبا شبیه یک آشپزخانه است که برای نخستین بار آن را راه اندازی کرده اید. اما در اثر گذشت زمان روند سازماندهی شما کاهش پیدا کرده است. در بازه های زمانی مختلف موارد جدیدی به پایگاه داده ی شما افزوده می شود. یکی از ویژگی های پایگاه داده همین توجه به سازماندهی می باشد.
شما فقط با اندکی بررسی و دقت می توانید این مشکل را حل کنید و به این ترتیب وب سایت خود را در یک روند سریع تر قرار دهید.
موارد اصلی که در این زمینه باید آن ها را مورد توجه قرار دهید عبارتند از :

Spam comments (نظرات هرزنامه ) : هر وب سایتی به طور مجزا دارای تعداد بی شماری از نظرات اسپم می باشد. برخی از مدیران وردپرسی هستند که این اسپم ها را دوست دارند وتا پایان مهلت سی روزه ی آن ها صبر می کنند تا خودشان به صورت خود کار از بین بروند. برخی از وب سایت ها وجود دارند که روزانه نظرات بسیاری در خصوص هرزنامه دریافت می نمایند که بهتر است اگر شما هم جزو این دسته هستید در پایان هر هفته تمامی آن ها را حذف نمایید.

ویرایش پست : اگر شما پست خودتان را در قسمت ویرایش گر وردپرس نوشته اید، باید این نکته را بدانید که وردپرس به صورت خودکار هر بار که یک پست را باز بینی کند آن را در پایگاه داده ذخیره می نماید. با توجه به تعداد ویرایش های کوچکی که برای هر صفحه و پست ایجاد می کنید می توانید این کار را با سرعت انجام دهید. به این سؤال دقت کنید که چرا سایت شما باید ٢۰۰ پست و ٨۰۰ نسخه داشته باشد؟ پس برای اینکه سایت شما این گونه نباشد سعی کنید پست های که کارایی ندارند و بی استفاده هستند را باز بینی کنید و هم چنین پیش نویس های نا کارآمد را نیر نگه داری نکنید و آن ها را حذف کنید.

جدول overhead : هر زمانی که شما یک فایل را حذف می کنید مانند حذف یک افزونه، به طور معمول در این زمان ردیف اطلاعات را از قسمت پایگاه داده  خود حذف می نمایید. با اینکه شما این فایل ها را حذف نموده اید ولی پایگاه داده شما فضای ذخیره شده برای سطر های حذف شده را به منظور استفاده در آینده هم چنان اشغال نگه می دارد. به این فضاهای اشغال شده که خالی از داده نیز هستند جداول overhead و یا table ovsrhead می گویند. در مقیاس های کوچک این جداول مشکل محسوب نمی شوند، اما به همان میزان که پایگاه داده شما رشد می کند، این اشغال فضا نیز بیشتر می شود و این روند افزایش اشغال فضا می تواند به مرور زمان باعث کم شدن سرعت وب سایت شما شود.
همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید یک سایت نسبتا شلوغ نمایش داده شده است که می توانید ببینید با گذشت حدود سی روز چه اتفاقی در وردپرس رخ می دهد. شما برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید باید در هر ماه یک بار یک پاک سازی سریع و بهینه را انجام دهید. شما این امکان را دارید که این کار را به صورت دستی و از طریق phpmyadmin به سادگی انجام دهید. اما یک روش ساده تر هم وجود دارد که شما از یک پلاگین محبوب مانند wpsweep استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی  راه کار هایی برای گسترش امنیت وردپرس

مورد بررسی قرار دادن ساختار لینک های داخلی

اکثر لینک های داخلی موجب خزیدن googlebot یا همان ربات جست و جو گر گوگل در داخل وب سایت ما می شوند. برای یک وب سایت وردپرس کوچک، بررسی کردن تک به تک تمامی لینک ها کار خیلی دشواری نمی باشد و شما قادر هستید به سادگی و به صورت دستی این لینک ها را بررسی کنید. اما از این نکته که وب سایت شما مدام در حال رشد می باشد هم نباید غافل شد. در این صورت شما نمی توانید وقت خود را با آزمایش کردن تک به تک لینک های شخصی هدر دهید. گزینه های بسیاری برای بررسی آسان این لینک ها وجود دارد که به سادگی سبب صرفه جویی در وقت شما می شود و علاوه بر اینکه ساختار لینک داخلی را حفظ می کند شما باید از این موضوع که تمامی لینک های شما به درستی کار می کنند هم اطمینان حاصل کنید. در نتیجه شما با انجام این مراحل حفظ و نگه داری وردپرس خود را تضمین می نمایید.

Google Search Console ( کنسول جست و جوی گوگل )

اولین مکانی که شما باید به جست و جو و بررسی آن بپردازید جست و جو در کنسول گوگل شما می باشد. اگر چه این مشکل وجود دارد که googlebot هر خطایی را دریافت نمی کند اما به سادگی و با سر زدن به GSC در قسمت سمت چپ ناوبری به crawl errore رجوع کنید. در این قسمت یک لیست از کلیه اشتباهات شناسایی شده توسط google را مشاهده خواهید کرد. شما این امکان را دارید که هر کدام را به طور جدا گانه بررسی کرده و هر موردی که برای کار شما مناسب بود را برای حل و فصل در کنسول علامت گذاری کنید.
در تصویر پایین مشاهده می کنید که googlebot توانسته است چندین خطای ۴۰۴ را شناسایی کند. این نکته ی بسیار مهمی است که شما بتوانید هر یک از این خطا ها را رفع کنید. خطای ۴۰۴ نه تنها خزنده ی googlebot را سرگردان می کند، بلکه مهم تر از آن انجام این خطا باعث می شود که یک تجربه ی کاربری ضعیف از شما برای دیگران به نمایش گذاشته شود.
علاوه بر این موضوع ممکن است برخی از این ۴۰۴ ها به یک صفحه ی مهم و یا یک فروش مهم پیوند خورده باشند. پس به همین علت ما موظفیم به بررسی لینک های داخلی نیز بپردازیم.

البته راه آسان تری هم برای حل این مشکل وجود دارد و آن این است که در این زمینه برنامه هایی نیز یافت می شود که بسیار ساده آدرس مورد نظر را دریافت می کنند و در یک بازه ی زمانی بسیار کوتاه لیستی از تمامی مشکلات بالقوه را به شما ارائه می دهند. که شما می توانید داده های خود را با توجه به لیست خروجی مرتب کرده و بعد با خیال راحت به اصلاح مسائل ذکر شده بپردازید و در نهایت حفظ و نگه داری وردپرس را به نحو احسنت انجام دهید.

اهمیت حفظ و نگه داری وردپرس

به همان صورت که با هم به بررسی پرداختیم شما برای حفظ و نگه داری وردپرس نیازی ندارید که زمان زیادی را صرف کنید و اصلا لازم به انجام کار های دشوار ندارید. هر کدام از مواردی را که در بالا ذکر کردیم را می توانید تنها در عرض چند دقیقه ی کوتاه و با در اختیار داشتن کمترین دانش فنی تکمیل نمایید.
مهم ترین مسئله در حفظ و نگه داری وب سایت وردپرس تنظیم با دقت برنامه ها می باشد تا به این صورت هر وظیفه به گونه ای منظم و درست در جای خود انجام شود.
اگر شما عزیزان کلیه ی موارد ذکر شده در این آموزش وردپرس کاربردی در مورد وظایف نگه داری ساده را با دقت مطالعه کنید و به تک تک آن ها عمل نمایید می توانید صاحب یک وب سایت بسیار سریع و کار آمد و هم چنین مورد پسند اکثر کاربران شوید.

اشتراک گذاری

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگر توهین و اهانت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *